Ne bih jada budem neki policajac koji uvodi red ali ipak cak i mene ponekad smori kada u threadu o jednoj temi procitam TOTALNO drugu stvar...Mozemo nazad na savete? Hvala.
UNDERSTEER/OVERSTEER:
Samo generalni vodic za ova dva pojma, oko njih moze da se raspreda silna prica.
UNDERSTEER: drugim recima, klizanje auta preko nosa. Javlja se kao posledica gubitka trakcije pogonskih/upravljajucih tockova na autima sa prednjom vucom usled pokusaja prenosenja prevelike snage na podlogu (previse "gasa"), mada i veliki broj 4WD i RWD automobila ima "ugradjen" ovaj nacin saopstavanja vozacu da se blizite granicama upravljanja automobilom (jer se mnogo lakse ispravlja), pre nego sto dodje do teze ispravljivih posledica, uglavnom OVERSTEER-a. Javlja se kao posledica prenosa prevelike snage na prednje tockove, te se kao posledica javlja proklizavanje pogonskih tockova i auto vuce nosem van krivine. Relativno laka greska za ispravljanje, jer je prirodna reakcija vozaca da oduzme gas kada dodje do gubitka trakcije na ovaj nacin, sto ovde i jeste pravi lek. Drugi lek je i dodavanje volana. Sve ima svoje limite pa dodavanje volana moze ispraviti ovu gresku samo do odredjene granice kada auto opet pocinje klizanje preko nosa. Cesta greska prilikom panicnog pokusaja ispravljanja ove greske je KOCENJE - sto je pogresno. LAGANIM, nikako naglim oduzimanjem gasa ravnoteza auta se prebacuje na prednje tockove medjutim takodje se gubi i brzina te auto ponovo hvata kontakt sa podlogom i ispravlja putanju. Medjutim pri naglom oduzimanju gasa ili cak kocenju moze doci do naglog rasterecenja tezine sa zadnjeg kraja, kada dolazi do bocnog klizanja zadnjeg dela auta (snap-oversteer), odnosno - ode ****. Lek za ovo - kontra volanom i pun gas. Inace okret 180 stepeni...
OVERSTEER javlja se uglavnom kod RWD automobila kao posledica gubljenja kontakta zadnjih pogonskih tockova sa podlogom, usled prenosenja prevelike snage na podlogu. Auta sa zadnjom vucom, obzirom da im je pogon pozadi a upravljanje napred, kao posledicu pokusaja prenosenja prevelike snage na podlogu imaju kao posledicu takodje gubljenje kontakta pogonskih tockova sa asfaltom, s tom razlikom da u ovom slucaju rep auta (umesto nosa) kliza van krivine. Teza greska za ispravljanje jer je prirodna reakcija vozaca da koci, sto je u ovom slucaju VRLO pogresno jer dodatno rasterecuje zadnji deo koji ionako nema dobar kontakt sa podlogom, te kao posledica sledi okret 180 u smeru krivine. Lek za OVERSTEER je, u zavisnosti od brzine i razloga gubljenja trakcije (prejak gas ili prevelika brzina u krivini) sledeci: ako je brzina relativno mala, jednostavno POLAKO oduzeti gas i auto ce uz malo cimanja ponovo uhvatiti podlogu. U 99% slucajeva potrebno je volan namotati u suprotnom smeru od krivine i auto na gasu i volanu drzati na "vagi" - pri "normalnim" brzinama, obicno je potrebno samo drzati gas konstantnim. Auto izlazi iz "klizanja" laganim oduzimanjem gasa dok gume ne uhvate podlogu i istovremenim ispravljanjem tockova, ili jednostavno cekanjem da auto dovoljno izgubi na kretanju unapred usled klizanja bocno, te gume same ponovo uhvate podlogu. Neblagovremeno ispravljanje tockova ima obicno za posledicu klizanje u suprotnu stranu (tzv. FISHTAILING), za sta je lek isti - volan kontra, po gasu i drzati na "vagi", te lagano oduzeti gas ili sacekati da se auto sam ispravi. Sto jaci gas, potrebna i jaca kontra, i auto kliza vise "poprecke". Naravno to je i recept za namerno izazivanje slajdova ove vrste - znaci skrenuti u krivinu, NAGLO pun gas, uhvatiti kontru i drzati "vagu". Ili ako je auto BAS dobro izbalansiran, dok se skrece u krivinu kratko i odsecno po kocnici, i ODMAH pun gas (ili kocnica levom a gas desnom).
4WD pogon: obicno je kombinacija oversteer/understeer u zavisnosti od podesenosti i raspodele pogona napred/pozadi.
Eto osnovno, pa raspredajte dalje
UNDERSTEER/OVERSTEER:
Samo generalni vodic za ova dva pojma, oko njih moze da se raspreda silna prica.
UNDERSTEER: drugim recima, klizanje auta preko nosa. Javlja se kao posledica gubitka trakcije pogonskih/upravljajucih tockova na autima sa prednjom vucom usled pokusaja prenosenja prevelike snage na podlogu (previse "gasa"), mada i veliki broj 4WD i RWD automobila ima "ugradjen" ovaj nacin saopstavanja vozacu da se blizite granicama upravljanja automobilom (jer se mnogo lakse ispravlja), pre nego sto dodje do teze ispravljivih posledica, uglavnom OVERSTEER-a. Javlja se kao posledica prenosa prevelike snage na prednje tockove, te se kao posledica javlja proklizavanje pogonskih tockova i auto vuce nosem van krivine. Relativno laka greska za ispravljanje, jer je prirodna reakcija vozaca da oduzme gas kada dodje do gubitka trakcije na ovaj nacin, sto ovde i jeste pravi lek. Drugi lek je i dodavanje volana. Sve ima svoje limite pa dodavanje volana moze ispraviti ovu gresku samo do odredjene granice kada auto opet pocinje klizanje preko nosa. Cesta greska prilikom panicnog pokusaja ispravljanja ove greske je KOCENJE - sto je pogresno. LAGANIM, nikako naglim oduzimanjem gasa ravnoteza auta se prebacuje na prednje tockove medjutim takodje se gubi i brzina te auto ponovo hvata kontakt sa podlogom i ispravlja putanju. Medjutim pri naglom oduzimanju gasa ili cak kocenju moze doci do naglog rasterecenja tezine sa zadnjeg kraja, kada dolazi do bocnog klizanja zadnjeg dela auta (snap-oversteer), odnosno - ode ****. Lek za ovo - kontra volanom i pun gas. Inace okret 180 stepeni...
OVERSTEER javlja se uglavnom kod RWD automobila kao posledica gubljenja kontakta zadnjih pogonskih tockova sa podlogom, usled prenosenja prevelike snage na podlogu. Auta sa zadnjom vucom, obzirom da im je pogon pozadi a upravljanje napred, kao posledicu pokusaja prenosenja prevelike snage na podlogu imaju kao posledicu takodje gubljenje kontakta pogonskih tockova sa asfaltom, s tom razlikom da u ovom slucaju rep auta (umesto nosa) kliza van krivine. Teza greska za ispravljanje jer je prirodna reakcija vozaca da koci, sto je u ovom slucaju VRLO pogresno jer dodatno rasterecuje zadnji deo koji ionako nema dobar kontakt sa podlogom, te kao posledica sledi okret 180 u smeru krivine. Lek za OVERSTEER je, u zavisnosti od brzine i razloga gubljenja trakcije (prejak gas ili prevelika brzina u krivini) sledeci: ako je brzina relativno mala, jednostavno POLAKO oduzeti gas i auto ce uz malo cimanja ponovo uhvatiti podlogu. U 99% slucajeva potrebno je volan namotati u suprotnom smeru od krivine i auto na gasu i volanu drzati na "vagi" - pri "normalnim" brzinama, obicno je potrebno samo drzati gas konstantnim. Auto izlazi iz "klizanja" laganim oduzimanjem gasa dok gume ne uhvate podlogu i istovremenim ispravljanjem tockova, ili jednostavno cekanjem da auto dovoljno izgubi na kretanju unapred usled klizanja bocno, te gume same ponovo uhvate podlogu. Neblagovremeno ispravljanje tockova ima obicno za posledicu klizanje u suprotnu stranu (tzv. FISHTAILING), za sta je lek isti - volan kontra, po gasu i drzati na "vagi", te lagano oduzeti gas ili sacekati da se auto sam ispravi. Sto jaci gas, potrebna i jaca kontra, i auto kliza vise "poprecke". Naravno to je i recept za namerno izazivanje slajdova ove vrste - znaci skrenuti u krivinu, NAGLO pun gas, uhvatiti kontru i drzati "vagu". Ili ako je auto BAS dobro izbalansiran, dok se skrece u krivinu kratko i odsecno po kocnici, i ODMAH pun gas (ili kocnica levom a gas desnom).
4WD pogon: obicno je kombinacija oversteer/understeer u zavisnosti od podesenosti i raspodele pogona napred/pozadi.
Eto osnovno, pa raspredajte dalje

Comment