Tajna pit stopa kiji traje 2 sekunde
Kako timovi uspevaju da odrade zaustavljanje u boksu za tako kratko vreme?
Incident koji se desio u boksu Red Bull ekipe na trci u Nemačkoj je bacio sasvim novo svetlo na sve brža zastavljanja u boksu i trku sa vremenom.
Da vidimo šta se dešava tokom pitstopa:
Posada u boksu
U proseku, svaki tim ima 20 ljudi koji rade na zameni pneumatika. Svako je obučen za svoj specifični deo posla i imaju veoma ozbiljne pripreme koje, kao i kod vozača bolida, uključuju fitnes i dijetu.
Svi stalno vežbaju stotinama i stotinama puta kako bi ceo proces zamene pneumatika odradili skoro instiktivno.
Svako je fokusiran samo na onaj deo posla za koji je zadužen, jer ako zaustavljanje treba da traje oko 2 sekunde, niko nema vremena da gleda šta ostali rade. Upravo zbog toga se dešava da bolid krene, pa tek onda primete grešku. Čovek koji je zadužen za puštanje bolida nema uvek jasan pregled situacije jer mu 20-ak mehaničara oko bolida često zakloni vidik. Drugim rečima, ono što je nama vidljivo na TV ekranu, nije tako jasno vidljivo njima.
Točkovi i zavrtnji
Tokom godina izgled točkova, osovina i zavrtnja se mnogo izmenio. Točkovi su napravljeni tako da se matica zavrne što brže-Ferrariju su potrebna jedva tri okretanja zavrtnja da bi točak bio na mestu. Pištolj se povezuje sa maticom koja je za jednokratnu upotrebu. Kada se sve zategne, poseban mehanizam za zaključavanje treba da drži maticu na osovini. Do greške može da dođe ukoliko mehaničar podigne ruku i povuče klip pre nego što se aktivira mehanizam za zaključavanje. Nažalost, mehaničari mogu samo golim okom mogu da primete da nešto nije u redu i tada viđamo dobro poznate scene –svi podizanjem ruku signaliziraju da je posao obaviljen, bolid kreće, a oni zatim panično mašu.
Pitstop svetla
Ferrari je pionir u razvoju pitstop svetala, sistema koji automatski procesira signal i pali svetlo u momentu kada je bolid spreman da krene. Za sada se jedan deo obavlja ručno, jer je sve još u test fazi i dešava se da otkaže neki od senzora. Međutim, ukoliko se taj sistem u budućnosti usavrši, bolid bi mogao da bude pušten iz boksa tek kada je zaista sve obavljeno korektno, pa samim tim više ne bi dolazilo do grešaka.
Kako timovi uspevaju da odrade zaustavljanje u boksu za tako kratko vreme?
Incident koji se desio u boksu Red Bull ekipe na trci u Nemačkoj je bacio sasvim novo svetlo na sve brža zastavljanja u boksu i trku sa vremenom.
Da vidimo šta se dešava tokom pitstopa:
Posada u boksu
U proseku, svaki tim ima 20 ljudi koji rade na zameni pneumatika. Svako je obučen za svoj specifični deo posla i imaju veoma ozbiljne pripreme koje, kao i kod vozača bolida, uključuju fitnes i dijetu.
Svi stalno vežbaju stotinama i stotinama puta kako bi ceo proces zamene pneumatika odradili skoro instiktivno.
Svako je fokusiran samo na onaj deo posla za koji je zadužen, jer ako zaustavljanje treba da traje oko 2 sekunde, niko nema vremena da gleda šta ostali rade. Upravo zbog toga se dešava da bolid krene, pa tek onda primete grešku. Čovek koji je zadužen za puštanje bolida nema uvek jasan pregled situacije jer mu 20-ak mehaničara oko bolida često zakloni vidik. Drugim rečima, ono što je nama vidljivo na TV ekranu, nije tako jasno vidljivo njima.
Točkovi i zavrtnji
Tokom godina izgled točkova, osovina i zavrtnja se mnogo izmenio. Točkovi su napravljeni tako da se matica zavrne što brže-Ferrariju su potrebna jedva tri okretanja zavrtnja da bi točak bio na mestu. Pištolj se povezuje sa maticom koja je za jednokratnu upotrebu. Kada se sve zategne, poseban mehanizam za zaključavanje treba da drži maticu na osovini. Do greške može da dođe ukoliko mehaničar podigne ruku i povuče klip pre nego što se aktivira mehanizam za zaključavanje. Nažalost, mehaničari mogu samo golim okom mogu da primete da nešto nije u redu i tada viđamo dobro poznate scene –svi podizanjem ruku signaliziraju da je posao obaviljen, bolid kreće, a oni zatim panično mašu.
Pitstop svetla
Ferrari je pionir u razvoju pitstop svetala, sistema koji automatski procesira signal i pali svetlo u momentu kada je bolid spreman da krene. Za sada se jedan deo obavlja ručno, jer je sve još u test fazi i dešava se da otkaže neki od senzora. Međutim, ukoliko se taj sistem u budućnosti usavrši, bolid bi mogao da bude pušten iz boksa tek kada je zaista sve obavljeno korektno, pa samim tim više ne bi dolazilo do grešaka.

Comment