Re: Pomoć oko oduzetih vozila
Ovih dana je bilo priče da se sastanemo i osnujemo udruženje građana da bi mogli da se "borimo" protiv Mupa i Carine, pa sa tim u vezi evo nekoliko stavki koje bi trebalo da uradimo pre nego što napravimo udruženje:
Da bi zajednica bila formalizaovana, potrebno je da se registruje. U našem zakonodavstvu je za neprofitne organizacije predviđeno da se registruju kao udruženja građana.
Istovremeno sa registracijom organizacije vrši se i formalizacija unutrašnjih međusobnih odnosa članova zajednice, ako ne zbog potrebe, ono zato što zakon propisuje takvu obavezu. Da bi se moglo registrovati udruženje potrebno je da budu ispunjeni neki uslovi:
- da postoji dovoljan broj pojedinaca zainteresovanih za članstvo u takvoj organizaciji i da oni donesu zvaničnu odluku o osnivanju udruženja;
- da postoje jasno definisani ciljevi i zadaci organizacije;
- da se ciljevi ostvaruju na neprofitnoj osnovi;
- da postoje jasno definisani načini unutrašnje organizacije rada udruženja;
Korak registracije udruženja nije naročito komplikovan, ako se izuzme neophodnost da se ispoštuju zakonom propisane procedure. Međutim, taj korak je veoma ozbiljan, jer se njime, stvara pravno lice, organizacija koja je za svoju delatnost odovorna perd zakonom, ali i lica koja u njenom radu učesuju takođe postaju pred zakonom obavezni za svoje postupke.
Ove obaveze grubo možemo okaakterisati kao pravne i finansijske.
Pravne obaveze proističu iz jedne opšte obaveze da se svaka aktivnost u okviru udruženja mora sprovoditi uz poštovanje zakona u svakom smislu, sa postulatom da zakon moramo poštovati čak i ako sa njim nismo upoznati. To znači da odgovorna lica u udruženju moraju ili poznavati zakone koji se tiču aktivnosti udruženja ili angažovati neko lice koje ih poznaje.
Finansijske obaveze proističu iz samog statusa udruženja kao pravnog lica, koje posluje kao i svako drugo pravno lice, to jest preduzeće. Između poslovanja udruženja i preduzeća tehnički nema nikakve razlike, osim što je u udruženju zabanjeno da naplaćuje usluge i da članovi ostvaruju ličnu dobit, osim ako nisu zaposleni za obavljanje određenih poslova u udruženju (rade za platu). Svi prihodi, rashodi i raspolaganje novcem udruženja mora se sprovoditi strogo po zakonu.
Ako ste se odlučili da registrujete udruženje šta treba da uradite?
Pre svega pročitajte ZAKON O UDRUŽIVANjU GRAĐANA U UDRUŽENjA, DRUŠTVENE ORGANIZACIJE I POLITIČKE ORGANIZACIJE KOJI SE OSNIVAJU ZA TERITORIJU SOCIJALISTIČKE FEDERATIVNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE. Ovo je prilično star zakon, koji je još uvek na snazi. Najavljen je novi Zakon, ali dok on ne bude usvojen i objavljen, treba poštovati ovaj.
Dogovorite se da održite osnivačku skupštinu. Osnivačka skupština je skup na kome se sastanu svi zainteresovani za osnivanje udruženja a koji imaju biračko pravo (to znači, punoletni građani kojima nekim sudskim rešenjem biračko pravo nije ograničeno ili uskraćeno). Na skupštini treba da bude prisutno najmanje deset takvih osoba.
Pre održavanja osnivačke skupštine pripremite potrebna dokumenta:
Tekst odluke o osnivanju.
Ovo je kratak tekst koji sadrži imena osnivača, naziv organizacije, sedište (adresa i mesto), ciljeve i zadatke udruženja, i ime ovlašćenog lica koje će izvršiti upis udruženja u registar. Popis osnivača mora da sadrži puno ime i prezime, matični broja i svojeručni potpis svakog od osnivača.
Statut
Ovo je osnovni dokument kojim se reguliše rad udruženja. On utvrđuje:
- ciljeve i zadatke udruživanja
- oblik udruživanja, u ovom slučaju udruženje
- naziv i sedište
- uslove i način učlanjavanja, prestanak člansva, prava, obaveze i odgovornosti članova
- unutrašnje organe i njihova prava i obaveze
- način zastupanja i predstavljanja udruženja
- način sticanja, korišćenja i rasplaganej sredstvima (misli se na novac, opremu i sve druge oblike prihoda)
- način obaveštavanja javnosti o radu udruženja, kao i o sticanju i raspolaganju sredstvima
- način odlučivanja o udruživanju u druge organizacije
- način donošenja izmena i dopuna stauta
- način prestanka organizacije i raspolaganje imovinom u slučaju prestanka rada
- javne oznake: naziv, pečat, amblem i slično
Sadržaj statuta je definisan samim zakonom i ne treba kroz njega utvrđivati pitanja koja zakonom nisu obavezna već predvideti da se to reguliše posebnim dokumentima. Razlog je taj što se Statut prilaže uz registraciju udruženja i ako dođe do njegove izmene ona se mora prijaviti, a to znači da se mora sprovesti skoro ista procedura kao i prilikom osnivanja udruženja, što podrazumeva oganizaciju skupštine, usvajanje izmena, podnošenje zahteva, uključujući i sve propratne troškove zajedno sa plaćanjem taksi. Zbog toga, Statut treba da sadrži samo ono što je propisano zakonom, i što se verovatno neće često menjati, a sve ostalo regulisati drugim dokumentima interne prirode, koje je lako menjati ako za tim nastane potreba.
Na osnivačkoj skupštini, donosi se odluka o osnivanju udruženja po već pripremljenom tekstu, ili, ako na smaoj skupštini dođe do izmene teksta, mora se na licumesta obezbediti tekst odluke oosnivanju na papirukako bi osnivači mogli da ga poptišu. Uz odluku o osnivanju, donosi se i odluka o Odluka o davanju ovlašćenja za zastupanje udruženja građana kojom se jednom licu daju ovlašćenja da zastupa udruženje u poslovima sa državom, i drugim organizacijama. Takođe se donosi i Statut, čiji konačan tekst se usvaja na skušpštini i kasnije se može menjati samo odlukom skupštine.
Mora se voditi i zapisnik o radu skupštine.
Prijava za upis udruženja u registar se mora podneti u roku od 30 dana od dana održavanja skupštine. Pri tom sepodnosi sledeća dokumentacija:
1. Zahtev organizacije za upis u Registar (obrazac br. 3, imate ga uz tekst Zakona);
2. Prijava osnivanja i delovanja organizacije (obrazac br. 4, imate ga uz tekst Zakona);
3. Zapisnik o radu osnivačke skupštine;
4. Odluka o osnivanju udruženja sadrži:
5. Statut, kojim se utvrđuju naročito:
6. Popis osnivača i članova organizacije koji treba da sadrži: ime i prezime, adresu i jedinstveni matični broj osnivača;
7. Odluka o davanju ovlašćenja za zastupanje udruženja građana
Takođe potrebno je uplatiti Republičku administrativnu taksu i to:
- 150,00 dinara za zahtev
- 4.520,00 dinara za rešenje o upisu u Registar
U uplatnici navesti:
- svrha uplate: Republička administrativna taksa
- Primalac: Budžet Republike Srbije
- šifra plaćanja: 133
- račun primaoca: 840-742221843-57
- broj modela: 97
- poziv na broj : 50-016
Prijavu i zahtev sa kompletnom dokumentacijom možete poslati poštom na adresu:
Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu,
Birčaninova 6, Beograd
Možete ih predati i lično na prijemnoj kancelariji u Beogradu, Nemanjina 22-26 (rad sa strankama svakog radnog dana od 11-15 časova), telefoni 011/2646-964 i 011/2685-379.
Ukoliko u kasnijem radu udruženja dođe do promene u činjenicama koje se vode u registru obavezni ste da ih prijavite i to:
- o učlanjivanju u međunarodnu organizaciju i nazivu te organizacije uroku od 15 dana;
- o izmenama i dopunama statuta (dostavlja se tekst izmena i dopuna i zapisnik sa sednice na kojoj su usvojene) u roku do 30 dana;
- o promenama ostalih činjenica koje se upisuju u registar (naziv, sedište, adresa, ciljevi, članstvo u međunarodnoj organizaciji, lice ovlašćeno da zastupa i predstavlja organizaciju) u roko od 30 dana;
- o donošenju odluke o prestanku organizacije u roku od 15 dana;
- o smanjenju broja članova ispod broja određenog za njeno osnivanje u roku od 15 dana;
- o prestanku rada za vreme duže od godinu dana uroku od 15 dana.
Neophodno je da se u udruženju vodi arhiva u kojoj će se čuvati sva važna dokumetnacija, počev od dokumenata vezanim za registrciju, ali i svih odluka, zapisnika sa sednica skupštine i drugih organa, kao I dokumentacija vezana za prihode i troškove (evidencija primljenih članarina, donacija, računi za sve što je plaćeno i slično).
Kada dobijete rešenje o upisu udruženja u registar izradite pečat udruženja. On vam je potreban jer ubuduće svaki potpis na dokument koji u ime udruženja stavi ovlašćeno lice, mora biti overen pečatom.
Sledeći korak je da od Poreske uprave dobijete poreski broj (PIB). Ovaj broj je neophodan da bi udruženje moglo da funkcioniše u platnom prometu, to jest da ima tekući račun, prima uplate i vrši plaćanja. Za to je potrebno podneti Prijavu za registraciju poreskih obveznika i to za udruženja je to Obrazac PR-1 (Pravilnik o poreskom identifikacionom broju)
Kada se dobije potvrda o dodeljenom PIB i sam poreski broj, može se otići u neku banku da se otvori tekući račun. ne znam tačno koja je sve dokumentacija potrebna, a to će vam reći u banci. Otprilike, potrebna je kopija rešenja o registraciji udruženja, kopija potvrda o izdatom PIB, lične karte i svojeručni potpisi ovlašćenih lica.
Kada se završi postupak otvaranje žiro računa, može se početi sa poslovanjem udruženja.
Ovo je link za Pravilnik o Pib-u: http://www.aktivasistem.co.rs/upload/do ... 2-2009.pdf
Ovo je link za Zakon o udruživanju građana u udruženja: http://www.bgcentar.org.yu/documents/ZA ... ADJANA.pdf
A evo i jedan primer o Zakonu: http://www.naslovi.net/2009-03-06/rts/z ... ma/1065893
Bilo bi lepo pre skupa svako koje zainteresovan da postane član da dobro pročita i Zakon i pravilnik o PIB-u i da se javi Marei, Daewu, Milutinu85 ili Bugs bunny radi daljeg dogovora i spiska ljudi zbog osnivanja Udruženja.
POZDRAV SVIMA.
Ovih dana je bilo priče da se sastanemo i osnujemo udruženje građana da bi mogli da se "borimo" protiv Mupa i Carine, pa sa tim u vezi evo nekoliko stavki koje bi trebalo da uradimo pre nego što napravimo udruženje:
Da bi zajednica bila formalizaovana, potrebno je da se registruje. U našem zakonodavstvu je za neprofitne organizacije predviđeno da se registruju kao udruženja građana.
Istovremeno sa registracijom organizacije vrši se i formalizacija unutrašnjih međusobnih odnosa članova zajednice, ako ne zbog potrebe, ono zato što zakon propisuje takvu obavezu. Da bi se moglo registrovati udruženje potrebno je da budu ispunjeni neki uslovi:
- da postoji dovoljan broj pojedinaca zainteresovanih za članstvo u takvoj organizaciji i da oni donesu zvaničnu odluku o osnivanju udruženja;
- da postoje jasno definisani ciljevi i zadaci organizacije;
- da se ciljevi ostvaruju na neprofitnoj osnovi;
- da postoje jasno definisani načini unutrašnje organizacije rada udruženja;
Korak registracije udruženja nije naročito komplikovan, ako se izuzme neophodnost da se ispoštuju zakonom propisane procedure. Međutim, taj korak je veoma ozbiljan, jer se njime, stvara pravno lice, organizacija koja je za svoju delatnost odovorna perd zakonom, ali i lica koja u njenom radu učesuju takođe postaju pred zakonom obavezni za svoje postupke.
Ove obaveze grubo možemo okaakterisati kao pravne i finansijske.
Pravne obaveze proističu iz jedne opšte obaveze da se svaka aktivnost u okviru udruženja mora sprovoditi uz poštovanje zakona u svakom smislu, sa postulatom da zakon moramo poštovati čak i ako sa njim nismo upoznati. To znači da odgovorna lica u udruženju moraju ili poznavati zakone koji se tiču aktivnosti udruženja ili angažovati neko lice koje ih poznaje.
Finansijske obaveze proističu iz samog statusa udruženja kao pravnog lica, koje posluje kao i svako drugo pravno lice, to jest preduzeće. Između poslovanja udruženja i preduzeća tehnički nema nikakve razlike, osim što je u udruženju zabanjeno da naplaćuje usluge i da članovi ostvaruju ličnu dobit, osim ako nisu zaposleni za obavljanje određenih poslova u udruženju (rade za platu). Svi prihodi, rashodi i raspolaganje novcem udruženja mora se sprovoditi strogo po zakonu.
Ako ste se odlučili da registrujete udruženje šta treba da uradite?
Pre svega pročitajte ZAKON O UDRUŽIVANjU GRAĐANA U UDRUŽENjA, DRUŠTVENE ORGANIZACIJE I POLITIČKE ORGANIZACIJE KOJI SE OSNIVAJU ZA TERITORIJU SOCIJALISTIČKE FEDERATIVNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE. Ovo je prilično star zakon, koji je još uvek na snazi. Najavljen je novi Zakon, ali dok on ne bude usvojen i objavljen, treba poštovati ovaj.
Dogovorite se da održite osnivačku skupštinu. Osnivačka skupština je skup na kome se sastanu svi zainteresovani za osnivanje udruženja a koji imaju biračko pravo (to znači, punoletni građani kojima nekim sudskim rešenjem biračko pravo nije ograničeno ili uskraćeno). Na skupštini treba da bude prisutno najmanje deset takvih osoba.
Pre održavanja osnivačke skupštine pripremite potrebna dokumenta:
Tekst odluke o osnivanju.
Ovo je kratak tekst koji sadrži imena osnivača, naziv organizacije, sedište (adresa i mesto), ciljeve i zadatke udruženja, i ime ovlašćenog lica koje će izvršiti upis udruženja u registar. Popis osnivača mora da sadrži puno ime i prezime, matični broja i svojeručni potpis svakog od osnivača.
Statut
Ovo je osnovni dokument kojim se reguliše rad udruženja. On utvrđuje:
- ciljeve i zadatke udruživanja
- oblik udruživanja, u ovom slučaju udruženje
- naziv i sedište
- uslove i način učlanjavanja, prestanak člansva, prava, obaveze i odgovornosti članova
- unutrašnje organe i njihova prava i obaveze
- način zastupanja i predstavljanja udruženja
- način sticanja, korišćenja i rasplaganej sredstvima (misli se na novac, opremu i sve druge oblike prihoda)
- način obaveštavanja javnosti o radu udruženja, kao i o sticanju i raspolaganju sredstvima
- način odlučivanja o udruživanju u druge organizacije
- način donošenja izmena i dopuna stauta
- način prestanka organizacije i raspolaganje imovinom u slučaju prestanka rada
- javne oznake: naziv, pečat, amblem i slično
Sadržaj statuta je definisan samim zakonom i ne treba kroz njega utvrđivati pitanja koja zakonom nisu obavezna već predvideti da se to reguliše posebnim dokumentima. Razlog je taj što se Statut prilaže uz registraciju udruženja i ako dođe do njegove izmene ona se mora prijaviti, a to znači da se mora sprovesti skoro ista procedura kao i prilikom osnivanja udruženja, što podrazumeva oganizaciju skupštine, usvajanje izmena, podnošenje zahteva, uključujući i sve propratne troškove zajedno sa plaćanjem taksi. Zbog toga, Statut treba da sadrži samo ono što je propisano zakonom, i što se verovatno neće često menjati, a sve ostalo regulisati drugim dokumentima interne prirode, koje je lako menjati ako za tim nastane potreba.
Na osnivačkoj skupštini, donosi se odluka o osnivanju udruženja po već pripremljenom tekstu, ili, ako na smaoj skupštini dođe do izmene teksta, mora se na licumesta obezbediti tekst odluke oosnivanju na papirukako bi osnivači mogli da ga poptišu. Uz odluku o osnivanju, donosi se i odluka o Odluka o davanju ovlašćenja za zastupanje udruženja građana kojom se jednom licu daju ovlašćenja da zastupa udruženje u poslovima sa državom, i drugim organizacijama. Takođe se donosi i Statut, čiji konačan tekst se usvaja na skušpštini i kasnije se može menjati samo odlukom skupštine.
Mora se voditi i zapisnik o radu skupštine.
Prijava za upis udruženja u registar se mora podneti u roku od 30 dana od dana održavanja skupštine. Pri tom sepodnosi sledeća dokumentacija:
1. Zahtev organizacije za upis u Registar (obrazac br. 3, imate ga uz tekst Zakona);
2. Prijava osnivanja i delovanja organizacije (obrazac br. 4, imate ga uz tekst Zakona);
3. Zapisnik o radu osnivačke skupštine;
4. Odluka o osnivanju udruženja sadrži:
5. Statut, kojim se utvrđuju naročito:
6. Popis osnivača i članova organizacije koji treba da sadrži: ime i prezime, adresu i jedinstveni matični broj osnivača;
7. Odluka o davanju ovlašćenja za zastupanje udruženja građana
Takođe potrebno je uplatiti Republičku administrativnu taksu i to:
- 150,00 dinara za zahtev
- 4.520,00 dinara za rešenje o upisu u Registar
U uplatnici navesti:
- svrha uplate: Republička administrativna taksa
- Primalac: Budžet Republike Srbije
- šifra plaćanja: 133
- račun primaoca: 840-742221843-57
- broj modela: 97
- poziv na broj : 50-016
Prijavu i zahtev sa kompletnom dokumentacijom možete poslati poštom na adresu:
Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu,
Birčaninova 6, Beograd
Možete ih predati i lično na prijemnoj kancelariji u Beogradu, Nemanjina 22-26 (rad sa strankama svakog radnog dana od 11-15 časova), telefoni 011/2646-964 i 011/2685-379.
Ukoliko u kasnijem radu udruženja dođe do promene u činjenicama koje se vode u registru obavezni ste da ih prijavite i to:
- o učlanjivanju u međunarodnu organizaciju i nazivu te organizacije uroku od 15 dana;
- o izmenama i dopunama statuta (dostavlja se tekst izmena i dopuna i zapisnik sa sednice na kojoj su usvojene) u roku do 30 dana;
- o promenama ostalih činjenica koje se upisuju u registar (naziv, sedište, adresa, ciljevi, članstvo u međunarodnoj organizaciji, lice ovlašćeno da zastupa i predstavlja organizaciju) u roko od 30 dana;
- o donošenju odluke o prestanku organizacije u roku od 15 dana;
- o smanjenju broja članova ispod broja određenog za njeno osnivanje u roku od 15 dana;
- o prestanku rada za vreme duže od godinu dana uroku od 15 dana.
Neophodno je da se u udruženju vodi arhiva u kojoj će se čuvati sva važna dokumetnacija, počev od dokumenata vezanim za registrciju, ali i svih odluka, zapisnika sa sednica skupštine i drugih organa, kao I dokumentacija vezana za prihode i troškove (evidencija primljenih članarina, donacija, računi za sve što je plaćeno i slično).
Kada dobijete rešenje o upisu udruženja u registar izradite pečat udruženja. On vam je potreban jer ubuduće svaki potpis na dokument koji u ime udruženja stavi ovlašćeno lice, mora biti overen pečatom.
Sledeći korak je da od Poreske uprave dobijete poreski broj (PIB). Ovaj broj je neophodan da bi udruženje moglo da funkcioniše u platnom prometu, to jest da ima tekući račun, prima uplate i vrši plaćanja. Za to je potrebno podneti Prijavu za registraciju poreskih obveznika i to za udruženja je to Obrazac PR-1 (Pravilnik o poreskom identifikacionom broju)
Kada se dobije potvrda o dodeljenom PIB i sam poreski broj, može se otići u neku banku da se otvori tekući račun. ne znam tačno koja je sve dokumentacija potrebna, a to će vam reći u banci. Otprilike, potrebna je kopija rešenja o registraciji udruženja, kopija potvrda o izdatom PIB, lične karte i svojeručni potpisi ovlašćenih lica.
Kada se završi postupak otvaranje žiro računa, može se početi sa poslovanjem udruženja.
Ovo je link za Pravilnik o Pib-u: http://www.aktivasistem.co.rs/upload/do ... 2-2009.pdf
Ovo je link za Zakon o udruživanju građana u udruženja: http://www.bgcentar.org.yu/documents/ZA ... ADJANA.pdf
A evo i jedan primer o Zakonu: http://www.naslovi.net/2009-03-06/rts/z ... ma/1065893
Bilo bi lepo pre skupa svako koje zainteresovan da postane član da dobro pročita i Zakon i pravilnik o PIB-u i da se javi Marei, Daewu, Milutinu85 ili Bugs bunny radi daljeg dogovora i spiska ljudi zbog osnivanja Udruženja.
POZDRAV SVIMA.
Comment