Cek jel ja sad da igram LOTO ili da neigram?
Odnosno da li je neispravan infiniti, nisan i BMW ili nije???
Jeste da sam smorio u prethodnom postu ali odande sledi i odgovor na tvoje pitanje.
Apsolutno su u svim situacijama sistemi pasivne zashtite odradili posao kako treba, i mogu da garantujem iako lichno ne znam i nisam bio svedok tim situacijama da su ljudi u tim automobilima proshli bolje nego da ih je sistem "iskulirao" zato shto nisu bili vezani i da nije aktivirao airbagove.
U navedenim primerima koje si dao radilo se o relativno niskim brzinama, velikim uglovima pod kojim je stigao udarac (Nissan, dobijen udarac u zadnji deo - nije u pitanju cheoni udarac, ili jak udarac u krutu prepreku) sa malim usporenjima (Ininiti, drvo - verovatno je prethodilo kochenje kad je vec bilo kasno, kao i BMW udarac u auto ispred sebe - a ne direktan cheoni sudar).
Dakle, spletovi okolnosti su bili takvi da je upravljachki modul "izabrao" ono reshenje za koje je pretpostavljeno (na osnovu testiranja i crash simulacija) da ce u datim okolnostima najbolje da zashtiti ljude u autu. Da se airbagovi u tim situacijama nisu otvorili SAMO zato shto ljudi nisu bili vezani, to bi po njih bilo daleko opasnije. Dakle, o tome sam i pisao u ranijem postu. Sistemi pasivne zashtite su danas vrlo pametni i u donoshenju "odluke" o aktivaciji airbagova ulaze mnogo vishe faktora od (ne)vezanog pojasa.
Dakle, svi ti automobili su ispravni, odnosno njihovi sistemi zashtite putnika su odreagovali kako je trebalo da reaguju. Uostalom (nisi pomenuo pa samo) pretpostavljam da su svi ti ljudi proshli sa manjim ili umerenim povredama, odnosno niko nije bio zhivotno ugrozhen. Ako jeste taj sluchaj, onda nema mesta nikakvim sumnjama u pogledu ispravnosti tih sistema u konkretnim primerima.
Pazi jedina povreda u ovim slucajevima je na infinitiju tj. vlasniku. Beg mu je razbio naocale i usekao parce stakla u arkadu...
Pazi Brick kaze da niukom slucaju beg se nesme aktivirati ako putnik nije vezan. E sad ti kazes da sistem procenjuje i da se aktivira nevezano od pojasa vec od situacije...
Airbag razbio naochare i isekao arkadu choveku, to je jedina povreda iz ovde nabrojanih sluchajeva/situacija, kad su se airbagovi otvorili u svim opisanim situacijama/primerima. Po meni, sasvim prihvatljive "posledice" obzirom na opisane situacije/saobracajke. Da lik nije nosio naochare ne bi se desilo ni to...
Dakle, sistem je odradio svoj posao maksimalno, kako je i predvidjeno i kako je i "programiran". Zashtitio je ljude u autu na najbolji moguci nachin, ali bash da predvidi naochare nije mogao... Pade mi na pamet jedna pricha sa jednog inostranog foruma, chovek je drzhao shaku ne na obruchu volana, nego na njegovom centralnom delu, tamo gde je smeshten airbag. Desila se nesreca, cheoni sudar, izleti airbag i "katapultira" ruku ovom liku ka njegovom licu. Dozhiveo je najjachi shamar u zhivotu i to od sopstvene ruke, airbag se akrivirao i prve nego shto je udario licem u isti udario je chovek u sopstvenu shaku. Epilog je bila polomljena jagodichna kost i ozbiljna trauma shake...
Ponovo kazhem, moderni sistemi pasivne zashtite idu dalje od ljudske gluposti i brinu se o putnicima chak i kad oni sami prestanu da se brinu o sebi. U sluchajevima koje si naveo sistemi pasivne zashtite su reagovali onako kako je trebalo i onako kako su i programirani. Ta jedna posledica rezultat je ljudskog nemara, a ne "propusta" samog sistema pasivne zashtite.
Svi navedeni automobili su praktichno novi, i to shto sam pisao bilo je naravno u okviru teme, odgovor na konkretna pitanja (djukica).
I nije bash da se ovo odnosi na najnovije automobile, sa implementacijom ovakvih naprednih sistema pasivne zashtite se kod nekih brendova zapochelo josh pre 20 i vishe godina. Ponovno pishem konkretno za BMW jer sam poblizhe upoznat sa "materijom" u vezi njega, ali opet kazhem ovo se odnosi i na veci broj brendova, barem naprednijih, dakle ne favorizujem vec samo pricham uopshteno na konkretnom primeru. Dakle, BMW je 1988. godine "preispitao" racionalnost i ispravnost "setup-a" po kojem se airbagovi ne otvaraju ako vozach nije vezan, jer pod odredjenim okolnostima i u odredjenim situacijama otvaranje istog mozhe da zashtiti osobe u autu i da ih ne povredi svojim agresivnim otvaranjem, i pored chinjenice da nisu vezani. Ubrzo su pocheli sa ugradnjom adaptivnih upravljachkih modula koji nisu vishe donosili odluku o (ne)aktivaciji airbaga samo i jedino na osnovu chinjenice da li je osoba vezana ili nije, vec je tu odluku donosila na osnovu vishe ulaznih parametara. Pored toga, BMW koristi dual-stage airbagove od 1994. godine, a od iste godine je u proizvodnju uveo "OR" (occupant recognition) sistem, odnosno senzore u sedishtima itd itd Znachi, na ovim stvarima se radi vec duzhe vreme, praktichno to su tri generacije automobila, shto nije tako malo. Shvedi kao dokazani "pioniri" u oblasti bezbednosti su sa ovim stvarima pocheli josh i ranije, ali tu sam manje upoznat sa situacijom, datumima i sl. i ne bih da pishem paushalno...
hm, pokusao sam sve da pricutam, ali mi i dalje nesto nije jasno - a dacu konretan prime, posto mi u uputstvu ne pise
da li airbagovi u novoj skodi fabiji II rade u slucaju da vozac i/ili suvozac nisu vezani?
moj konkretan primer sa mercedesom c180 1996 godiste, pri brzini od 90+ kmh udaram u stub bilborda (apsolutno neelastican p profil) prednjim levim krajem, nevezan, oba bega se otvaraju, ja izlazim bez ogrebotine iz kola - a trenutka napumpavanja se ne secam.
takodje, fabia prethodna verzija, nevezan, udarac takodje u prednje levi deo. stojim na ulici a lik sa kombijem nalece na mene, verujem da je isao 40 kmh, begovi nisu iskocili.
Koliko dodje 30% od 40.000? Zavisi da li mi duguju ili dugujem...
Opet je sve shto si opisao imalo logichan sled dogadjaja i po meni sasvim ochekivana reakcija sistema pasivne zashtite. Ne zaboravi, radi se o adaptivnim sistemima koji konstantno prate ulazne podatke i na osnovu analize u datom trenutku biraju nachin reakcije.
Prvi sluchaj: "solidna" brzina kretanja, udarac u krutu prepreku, znachi detektovano je naglo usporenje i nevezan vozach, sistem je odluchio da otvori airbag ali je verovatno to uradio u "dve etape" (dual stage inflator), prvo je naduvao jastuk na neki srednji nivo, pa delic sekunde nakon toga na maksimum. Na ovaj nachin nisi imao "katastrofalni" sudar sa airbagom vec je velika kolichina kinetichke energije amortizovana zbog takvog "prigushenog" otvaranja jastuka.
Shta je bila alternativa: da te sistem iskulira jer nisi vezan. Epilog bi bio ti kroz shoferku, ishod vrlo opasan, ako ne i tragichan po tebe. Sistem je izabrao opciju koja ti je pruzhala vishe/bolje shanse, i ochigledno nije pogreshio chim josh uvek kuckash po ovom forumu
Drugi sluchaj: dao si odgovor u svom pitanju. Kljuchna rech u tvom opisu je "...stojim na ulici...", dakle tvoja brzina je 0. U momentu udara sistem registruje da se ti ne krecesh jer nema naglog usporenja, udarac je relativno sa malom brzinom i u udarcu je dosta energije apsorbovano od strane deformabilnih zona na autu, ti si verovatno odbachen unazad koji metar, i to je daleko manje zlo od sluchaja kad su oba auta u pokretu usmerena jedan ka drugom. Elem, sistem je tako kalibrisan da pretpostavi da u datoj situaciji "iskakanje" airbagova nece mnogo da pomogne, radi se o relativno umereno teshkom udarcu i ide se na opciju da imash vishe shansi da auto "istrpi" shtetu umesto tebe nego da se aktivira airbag i mozhda ti nanese vishe shtete nego koristi. Opet mi se chini da je sistem postupio ispravno, odnosno onako kako je za ochekivati da je kalibrisan i programiran od strane projektanata.
Naravno, razlichiti proizvodjachi na razlichite nachine i shodno svojim ispitivanjima i crash simulacijama, i na kraju krajeva zavisno od tipa, klase, velichine i sl. datog automobila, kalibrishu i podeshavaju adaptivne sisteme pasivne zashtite individualno. Kao shto rekoh ranije, nema pravila uklesanog u kamenu. Puteva ima mnogo, cilj je svima isti. U savremenoj auto-industriji zashtita ljudi je stvar obaveze, ne prestizha. Naravno, pricham o onom "normalnijem" delu auto-industrije i o "normalnim", etabliranim i dokazanim proizvodjachima automobila.
od 1994. godine, a od iste godine je u proizvodnju uveo "OR" (occupant recognition) sistem
za Saab ne znam datim, Volvo datum je 1974. godina kada je OR uveden u seriju kao obavezni deo opreme svakog komada vozila.
i zasebni su OR za vozaca i OR za suvozaca.
1972. je Volvo airbag predstavio na prototipu ali jos mnogo godina nije uveden u serijsku ugradnju.
za Volvo kriterijume nije bilo dovoljno pouzdano, bezbedno i predvidivo ponasanje tih 70tih godina. (elektronika je bila manje vise analognog tipa tada sa svim svojim ogranicenjima).
kada je sazrelo da perfektno funkcionise bez ozledjivanja putnika Volvo je ugradio sistem pocev od modela760 (predstavljen model 1982. godine).
ostalo je istorija, osim Saab, Volvo i Mercedesa kao zacetnika primene i ostatak auto industrije u Evropi je prihvatio to dostignuce i lavina ugradnje je krenula...
Autoliv iz Svedske je de facto postavio ceo sistem, Volvo i Saab su bili narucioci i krajnja implementacija prakticne primene airbaga kao ideje.
Dok sam bio u auto-školi instruktor me nije terao da vezujem pojas i nisam stekao tu naviku i tako sam izašao i na polaganje... odvezao sam perfektno sve ali mi je policajac rekao da sam pao jer se nisam vezao... promenio je mišljenje nakon kraće diskusije sa instruktorom, ali ta situacija da JA ne položim iz prve je na mene mnogo uticala tako da se od tog dana vezujem UVEK pa čak i kada idem samo do prodavnice... navika i prosto... šta znam... ok mi je to...
Pre par meseci sam naglo zakočio (neki ludak prošao na crveno i isekao me u sred raskrsnice) i drugar koji je sedeo pozadi je spucao nosom u sedište i imao podliv ispod oka 3 nedelje od toga... tada sam izvukao i pojaseve za pozadi i preporučujem svima da se vežu iako su pozadi... uskoro će to postati i obaveza, a odgovornost će se prebaciti na samog vozača, a ne na lice koje se nije vezalo kao što je to sada slučaj.
Будале се не рађају. Праве их лепе девојке у слободно време.
Pozdrav svima, nov sam ovde pa reko da se javim, a nadam se da cete mi ovde biti od pomoci za moju nedoumicu...
Citam razna razmatranja vezana za otvaranje airbaga u sudaru u slucaju vezivanja odnosno ne vezivanja vozaca i slazem se da vise faktora utice a ne samo (ne)vezivanje vozaca i putnika...
Interesuje me konkretno ako neko zna ali bez razmatranja i teorije nego iskljucivo iskustveno ili na neki nacin dokumentovano.
Da li je neko na zalost imao situaciju da dozivi sudar u Fiat Stilu a da nije bio vezan (podrazumeva se da je bio na vozackom sedistu), pa me interesuje da li mu se airbag otvorio ili ne?
Veliki pozdrav svima
Comment