Originally posted by sw.brick
Sta kada nema clan ?
Nekada nema zato sto je tako i bolje, pa se ostavlja sudiji da proceni u datom slucaju...U protivnom sudije ne bi ni trebale...samo otvoris Zakon,
'' nadjes odgovarajuci clan '' i primenis resenje dato u njemu...
Dakle, ne mora da postoji clan taj i taj...koji zabranjuje voznju na taj i taj nacin...Zato postoje opsta nacela, jer je nemoguce predvideti resenje u odredjenom clanu za svaku mogucu prakticnu situaciju...Kada bi to moglo, Sudovi vise ne bi ni bili sudski organi...ne bi se u njima sudilo, vec bi bili prosti organi uprave...kao kad ti Opstina izda neku potvrdu ili slicno...nema pravo diskrecionog odlucivanja...
Postoje grane prava u kojima se namerno ostavlja siroki prostor, i Zakon bude veoma uopsten...Npr. zamisli neku brakorazvodnu parnicu...Porodicni Zakon samo predvidja opste kriterijume koje Sud mora uzeti u obzir prilikom npr. podele imovine stecene u tom braku, ali ne ide dalje od toga...Ostavlja se sudu da uopstene principe prilagodi datom slucaju...Zamisli Zakon u kome bi pisalo : Ako je suprug uneo toliko...a supruga toliko, Sud je duzan da...ili u sledecem clanu : ako suprug nije uneo toliko, ali jeste supruga, onda je Sud duzan da...itd..itd...Takav Zakon bi bukvalno imao na hiljade stranica i jos vise clanova, i opet bi se dogodila situacija u praksi koja nije obuhvacena Zakonom, i sta bi onda radili...
U slucaju kada situacija nije obuhvacena odgovarajucim posebnim pravilom, onda se uvek primenjuju nacela...opsta pravila...
Npr. jedno od osnovnih nacela ZOBS-a, je ''nacelo poverenja''...
To znaci da se ti kao ucesnik u saobracaju, mozes pouzdati da ce i ostali ucesnici u saobracaju postovati saobracajne propise...Ako je npr. puna linija, ti se mozes pouzdati da iz suprotnog smera, vozila nece preticati...nece prelaziti tu punu liniju...Razlog zbog koga bi
oni to radili... - '' eto uhvatilo me smanjenje ogranicenja brzine na sred preticanja '', i sl...ne menjaju situaciju...Pa nece valjda biti kriv onaj koji je vozio u svojoj traci, u skladu sa ogranicenjem brzine, postovao punu liniju, ali mu je iz suprotnog smera naisao neko... ???
Medjutim, to nacelo nije apsolutno, ne vazi za sve kategorije, kao npr. starije osobe ili decu....Od klinca ne mozes ocekivati da ce preci ulicu samo na pesackom i sl...
Po tom istom Zakonu bices kriv i ako si npr. uocio da drugi ucesnik u saobracaju krsi propis [ npr. ne postuje tvoje pravo prvenstva ], a opet nista nisi ucinio da sprecis nezgodu...Neces moci da kazes kako si ti imao pravo prvenstva [ bez obzira sto je stvarno tako ], jer ti to pravo prvenstva prolaza, ne daje istovremeno pravo i na izazivanje saobracajnih nesreca...Ako si ga vec uocio...morao si da ucinis sve da do nezgode ne dodje...To je sustina ZOBS-a, izbegavanje nesreca, a ne puko pozivanje na pravo prvenstva, pozivanje na clan i sl...
Dakle, ne postojanje pravila o nekoj situaciji [ a rekao si da nisi uspeo da nadjes konkretan clan u Zakonu po ovom pitanju ] nikako ne znaci samovolju...
Uvek mogu da ti kazu : '' prema okolnostima slucaja i Vasem vozackom iskustvu, a u skladu sa opstim nacelima ZOBS-a, bili ste duzni da Vasu voznju prilagodite uslovima puta... ''

Onaj koji ide iz suprotnog smera, ima svo pravo da se uzda u ''nacelo poverenja'', i da mu nece ispred izleteti neko sa vecom brzinom od dozvoljene, pa jos preko pune linije...jer, eto...treba da dovrsi zapoceto preticanje...Ne postoji pravo na ''zavrsetak zapocetog preticanja''...
I sam sam se iznenadio u koliko slucajeva Zakon predvidja da si cak duzan da zaustavis svoje motorno vozilo u
odredjenim situacijama...

Comment