Dnevna svetla kod nas(novi ZOBS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nidza
    CBC Senator XXL
    • 16.04.2008
    • 496
    • nbgd

    Ovo je otišlo malo van granica moje želje da čitam ovako dugačke postove i svodi se na paušalne ocene svih učesnika u raspravi. Ajmo lepo bez argumenata (link, podatak, izvor) da ne ocenjujemo nešto zašta nismo stručni.

    Drugo, ovo za 30 metara, ugao i različite visine je jako neozbiljna konstatacija, zapravo, čitajući neke tvoje interesantne postove do sad, do te mere je neozbiljna da se pitam da'l je to onaj isti, očigledno obrazovani, čovek?

    Svetla na svim kolima se šteluju, i naravno da nisu sva pod istim uglom kako bi pokrila relativno sličnu dužinu. Nisu ni te razlike u uglovima toliko velike, baš kao što razlike u visinama takođe nisu. 30 metara je jedva malo više od pola olimpijskog bazena, ja ni bicikl ne bih podesio na tako kratko svetlo da vozim noću.

    120 km/h = 33.3333333 meters / second

    Hoćeš da me ubediš da na auto-putu ne vidiš dalje od 1 sekunde ispred sebe? Jes' pa nego, upali farove i broj korake. Za bezbednu vožnju, oborena svetla moraju da dobacuju daleko dalje, a kad ti idu u susret naravno je da se vide bolje automobili sa svetlima nego oni bez, i u sred podneva leti - čista fizika govori u prilog tome, u pitanju je direktan izvor svetla, koji rasipa svoj znatan deo direktno u tebe (iako gro snopa gađa u patos, dok ostatak služi da obeleži auto noću).

    I na kraju, nikakva statistika ne može da me ubedi da ne vidim bolje auto sa upaljenim svetlima danju. Nije dan od 11:30 do 14:30, nego leti od pola 6 do maltene 9 uveče. Mi smo jedan nekulturan, bahat i do srži loš narod, a problem u saobraćaju samo batine mogu da reše.
    Ne brže od života. Vodite računa sa kim sedate u kola kao suvozač.

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      Svetla na svim kolima se šteluju, i naravno da nisu sva pod istim uglom kako bi pokrila relativno sličnu dužinu. Nisu ni te razlike u uglovima toliko velike, baš kao što razlike u visinama takođe nisu
      ja napisah ali ajde da probam na drugi način.
      obično negde u blizini farova ima nalepnica, i na njoj obično piše 1,2%.

      nema razlike u uglovima, on je jedan te isti za datu visinu montaže fara.
      ako je netačno molim ispravi tačnim podatkom kako je pravilnikom propisano štelovanje oborenog snopa.

      visina montaže fara je različita na različitim modelima. razlika nije velika ali postoji.

      iz trigonometrije znamo da za isti ugao a različitu visinu domet snopa svetla je različit.

      ako baš treba da izračunam tačan domet reci, dao sam po sećanju okvirnu vrednost dometa oborenih farova.

      što se tiče autoputa, tačno je da se sa oborenim farovima vidi tek 1 sekunda ispred sebe, stoga se po pravilu koriste duga svetla.
      zbog upotrebe dugih svetala na autoputu postoji posebna barijera izmedju suprotnih smerova koja služi da spreči zaslepljivanje od dugih svetala vozila iz suprotnog smera.

      ona metalna bankina je na tačno proračunatoj visini montirana i nije slučajno zašto baš na toj visini a ne 5cm više ili niže.

      medicina je ustanovila da prosečan čovek zdravog vida po dobroj vidljivosti nema nikakav problem da raspozna predmet veličine automobila koji nije dodatno osvetljen.

      propisi i pravila se uglavnom baziraju na osobinama neke proračunate prosečnosti, pa tako i zakonska priča oko svetla podrazumeva osobine vida tog prosečnog vozača kako je medicina tokom ispitivanja utvrdila da postoje.

      samo kažem da dileme koje se kod nas sada postavljaju kao tema za istraživanja su već otklonjene, činjenice i statistika poznati na bazi višedecenijskih ispitivanja i praćenja vozača i samog saobraćaja.

      kada prof. Vujanić, ili bilo koje ime, i saobraćajni fakultet bude mogao da se prezentira svoja istraživanja iz 60tih i 70tih godina do danas, kao i statistiku tog nekog istraživanja u Srbiji onda ću promeniti mišljenje da za ovu konkretnu temu jeste naš saobraćajni fakultet svetski autoritet i poseduje saznanja koja su relevantna i nesumnjiva.

      ovako, bez istraživanja u praksi i na terenu, iz kancelarije u odnosu na praktična istraživanja i statistiku iz realnog saobraćaja- ja biram ovo drugo kao osnovu za razmatranje.

      to nema veze sa ličnošću prf. Vujanića već ostvarenim rezultatima.
      a rezultati koje bi prezentovali iz domaćeg istraživanja su gde ?
      ne postoje.

      nikako ne mislim da je po danu paljenje svetla spas i rešenje koje će otkloniti ovoliki broj saobraćajki i žrtava.
      može da bude jedna od, za našu klimu, pomoćnih mera tamo negde na 99-oj rupi svirale a mislim da je prioritet sistem dobijanja dozvola, rešavanje na drastičan način alkoholizma i opojnih droga za volanom, rešavanjem neobrazovanih pešaka koji ne znaju da se ne pretrčava autoput sa 18m širine (opet je u BGD jedan pametan pokušao da izigrava sprintera i naravno naleteo na auto i poginuo, pre 10tak dana kod aerodroma).

      i slične stvari gde je ljudska nepažnja ili zla namera osnov problema u većini nezgoda koje se kod nas dogode.

      u to ubrajam i signalizaciju na putevima, parkiranje kako ko i gde stigne, pa čak i na sred autoputa što se dogadja potpuno neosvetljen noću, i desetine drugih rizičnijih faktora u odnosu na paljenje svetla po odličnoj vidljivosti.

      kod nas ni po magli još ne znaju svi vozači da im treba svetla a kamoli da će ih paliti po sunčanom danu.

      iz glave potiče problem i ako se tu ništa ili slabo nešto poboljša dnevna svetla će biti kao i pojas- piše u zakonu a svodi se na zgodan harač za pare.
      da se izjasnim, već XX puta sam bio u prilici da policiji kažem da imati upaljena svetla nije kažnjivo. kod mene je konstrukcijski tako napravljeno, auto je proizveden za takvo tržište i ima non stop upaljen svetlosni sistem.
      meni ne smeta ali sam svestan i da nema neke koristi u opisanim uslovima odlične vidljivosti. a to kažem iz prakse jer više puta sam skoro pa imao bliski susret sa vozačima koji nisu primetili auto sa upaljenim svetlima.
      to mi se dogodilo i sa profesionalcima iz službene pratnje.

      dakle, iz prakse dnevno svetlo nije nikakav garant da će vas neko uočiti na putu. ko ne vidi auto od 5*2m tome ni 99 svetala neće pomoći.

      kod većine automobila kod nas dnevna svetla neće moći da budu uvedena iz čisto tehničkih razloga, već sam naveo neke fabrike kod nas popularne koje uopšte nemaju takva svetla na svojim starijim modelima ni kao opciju kit dogradnje kod dilera u zvaničnom servisu.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • sw.brick
        CBC Senator XXL
        • 09.10.2004
        • 8141
        • Beograd, barajevo-zemun
        • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg



        podeljenja mišljenja, i rezultati primene.[/quote]
        volvo
        945 SE turbo lpg
        344 GL lpg

        Comment


        • Originally posted by sw.brick
          obično negde u blizini farova ima nalepnica, i na njoj obično piše 1,2%.

          nema razlike u uglovima, on je jedan te isti za datu visinu montaže fara.
          ako je netačno molim ispravi tačnim podatkom kako je pravilnikom propisano štelovanje oborenog snopa.
          Ovo i ja imam u literaturi koja je SAE certficirana.
          Kaže generalno oborena svetla moraju padati iza horizontalne linije za 1%(1.2% ili više u nekim slučajevima),ili 1cm/m
          Dakle 1% na 1 metar ili 1cm na 1 metar.

          Comment

          • marinac
            CBC Senator
            • 13.03.2006
            • 277
            • Beograd
            • Alfa 156 JTS

            Koliko ja znam na autoputu je zabranjeno koriscenja dugih svetala, a ona bankina ima sasvim drugu primenu.

            Comment

            • micko
              CBC Član
              • 08.05.2005
              • 72
              • novi sad

              off

              pešaka koji ne znaju da se ne pretrčava autoput sa 18m širine (opet je u BGD jedan pametan pokušao da izigrava sprintera i naravno naleteo na auto i poginuo, pre 10tak dana kod aerodroma)
              Prolazio sam tuda neposredno posle sudara ... H O R O R !!!

              Comment

              • nidza
                CBC Senator XXL
                • 16.04.2008
                • 496
                • nbgd

                Ne znam narode, 30 metara je strašno malo za sve preko 60 na sat. Pojasnite mi tu računicu: 1 stepen u odnosu na visinu fara u odnosu na put, ako sam dobro razumeo? U odnosu na šta? Tj. koju vrednost?

                Na nekim kolima su 30cm od zemlje, na kamionu su na 2 metra (karikiram) koja formula može da obuhvati obe ove ekstremne vrednosti?
                Ne brže od života. Vodite računa sa kim sedate u kola kao suvozač.

                Comment

                • sw.brick
                  CBC Senator XXL
                  • 09.10.2004
                  • 8141
                  • Beograd, barajevo-zemun
                  • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                  probaj da obratiš pažnju na poziciju glavnih farova na kamionima.
                  visina je kao i na putničkim vozilima.

                  1 % nagiba na dole u odnosu na (zamišljenu) horizontalu koju definiše visina fara od tla.

                  1 cm po 1 dužnom metru. taj nagib je manje više isti kod svih kola, kod kamiona, autobusa, svih vozila koja su registrovana za javni put i konstruisana / homologovana po ECE svetlosnoj normi.

                  npr ako je far (fokus svetlosnog snopa) montiran na 36cm od tla tada je domet 30m pri 1,2% nagiba.

                  postoje sitna odstupanja tipa da lije 1,0 % ili 1,2% ali je to toliko malo da ne utiče na suštinu.

                  proverio sam, domet oborenog svetla (ECE) je 30metara ispred vozila u punoj širini puta uz povećanje dometa desnog fara po desnom rubu puta na oko 60metara radi boljeg uočavanja znakova i pešaka.

                  oko 40 metara dometa oborenih je na većini kola granica (usled pozicije fara) koja kada se predje oboreno svetlo prelazi u dugo i počinje da zaslepljuje vozače iz suprotnog smera.

                  da se to ne bi dešavalo uvedena je i ona nivelacija iz kabine tako da se uvek može skratiti domet na propisanu meru.

                  jedan od najvećih problema sa osvetljenjem je baš to zaslepljivanje ostalih a problem je to više izražen što je sam izvor svetla jači.


                  radi se na sistemu glavnih farova koji imaju promenljiv domet oborenog svetla shodno brzini i uslovima puta ali to je još daleko od primene i zakonske regulacije -norme čisto tehničke.
                  volvo
                  945 SE turbo lpg
                  344 GL lpg

                  Comment

                  • nidza
                    CBC Senator XXL
                    • 16.04.2008
                    • 496
                    • nbgd

                    Zahvaljujem. Desni far i kod mene baca poprilično dalje, a zapravo pokriva čitav put ispred. U svakom slučaju je ukupno vidno polje veće od 30 metara, sasvim moguće je da je zbog razlike u podešenosti. Auto je uvezen iz EU, farove nisam dirao od poslednjeg oficijalnog servisa koji je tamo bio neposredno pre nego što sam ja postao srećni vlasnik.

                    30m za levi i 60m za desni far zvuči već malo pristojnije u odnosu na prvu varijantu.
                    Ne brže od života. Vodite računa sa kim sedate u kola kao suvozač.

                    Comment

                    • sw.brick
                      CBC Senator XXL
                      • 09.10.2004
                      • 8141
                      • Beograd, barajevo-zemun
                      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

                      60m treba da osvetljava desno van putanje kretanja, van puta bočno.
                      iz tvog opisa liči da desni far baca previše ulevo i osvetljava put ispred auta najvećim delom u dubinu.

                      teško je opisati rečima dijagram svetlosnog snopa.

                      na onom linku sa wikipedije ima linka ka ECE normativu, i tu je dat oblik i dimenzije kako izgleda propisno podešen snop oborenog svetla i po visini i po dubini.

                      domet dnevnih svetala je oko 10-15 m obično, takva im je namena pa su slabije sijalice od 21W u upotrebi (kao ona u migavcima).
                      volvo
                      945 SE turbo lpg
                      344 GL lpg

                      Comment

                      • dranix
                        CBC Senator XXL
                        • 04.10.2004
                        • 3079
                        • Antwerpen/Belgium
                        • Saab 9-3

                        Jos samo fali da se drzi propisno rastojanje pa da ideja bude u potpunosti realizovana. Nazalost, skoro niko i nikada ne drzi propisno rastojanje pa s toga nema sanse da se uspostavi sklad a sto je najgore ni ritam voznje.
                        Nije cudo sto nam se "cini" da nas "nesto" nervira u saobracaju a ne znamo sta.
                        BTW. Na zapadu nema sanse da se prodje tehnicki ni u ludilu ako farovi nisu ispravno podeseni.
                        Jel znate kad prodju tehnicki oni koji kupe kobajagi OEM 3x jevtiniji novi zamenski far pa zamene slupanim? NIKAD.
                        Vecina takvih farove UOPSTE ne mogu da se podese po normama jer su uglavnom opticki neispravni. Cisto da znate. Mozda nekom ustreba.
                        Ja ne razumem na koga se ugledaju zakonodavci u Srbiji kad TEK uvode dnevna svetla a Austrijanci ih VEC ukinuli.
                        Ne zaboravite da su Austrijanci PRVI u svetu jos neke ne secam se koje ali 70 i neke (citao u automagazinu tada) uveli dnevna svetla za motocikle. Verovatno sada ne znaju sta rade pa ukinuli dnevna za automobile.
                        Cudi me (ustvario ne cudi me uopste) da se niko do sada nije "setio" da uvede OBAVEZNA zuta rotaciona svetla na traktorima i drugim samohodnim poljoprivrednim masinama i danju i nocu.
                        Ako neko od nadleznih cita ovaj forum mogu da im kazem ladno da su glupi ko q. i zaostali 100 godina za majmunom pa neka i dalje tvrde ili misle da su strucnjaci za svoj posao posto su, jel da, zavrsili studije za saobracaj.
                        Ne mogu da shvatim da niko u 21. veku nije nigde bio i nije nista video i zapamtio od onoga sta rade pametniji. To ne kosta nista. Ne treba da se sprovode nikakva istrazivanja ali se treba osvrnuti oko sebe. Resenja su tu, samo ih treba videti. Izgleda samo da u Srbiji to nema ko.

                        Comment


                        • Visina sijalice fara 0-85cm: 0.5% - 2% (crveni okvir tolerancije)
                          -ii- 85cm i više: 1.25% - 2.75% (plavi okvir tolerancije)


                          Na taj način su pokrivena putnička i teretna vozila.Slika je malo mutna,ali jedino sam tu našao u boji i mnogo se lakše vidi suština.Onaj odsečak (" image kick up") pod uglom od 15° na levo objašnjava da je pattern na putu malo složeniji od ravne granice svetlo/tama.To je test oborenih svetala po EU normama.Kada se radi test ako postoji prekidač 0,1,2,3 za obaranje farova,on se podesi na "0" tj. nema obaranja,sav teret izbačen iz auta i u autu sedi vozač prosečne težine ~70kg.

                          Comment

                          • djella
                            CBC Član
                            • 15.01.2008
                            • 41
                            • Brisel

                            Misljenja sam da u SRB nema potrebe za time.Ali vidla zaba da se konji kuju pa i ona digla nogu!!! Sve zemlje u kojima su ceste magle i slabija vidljivost su uvele tu foru.I to podrzavam.Ali kod nas, bar za sada, klimatski uslovi su takvi da nema potrebe za time.Ali jbg,ne pitam se ja nego neko ko i nema auto vec ga vozi sofer u sluzbenom

                            Comment

                            • nidza
                              CBC Senator XXL
                              • 16.04.2008
                              • 496
                              • nbgd

                              http://www.autoportal.hr/200809263566/V ... id-63.html

                              Obavezna dnevna svetla u svim zemljama EU od 2011. godine:
                              Ne brže od života. Vodite računa sa kim sedate u kola kao suvozač.

                              Comment

                              • StudentBGD
                                CBC Senator XXL
                                • 18.12.2007
                                • 1027
                                • Beograd

                                U GR se na primer cude kada vide nekoga sa upaljenim svetlima u toku dana, blicaju mu i pricaju kako je ******, glupan...zaboravio da ugasi svetla.
                                Mada cesto ne pale svetla ni kada potpuno padne mrak, dokle god se ne vide zvezde...
                                Ne znam da pisem kako treba pa ne bih da se potpisujem

                                Comment

                                Working...
                                X