Dnevna svetla kod nas(novi ZOBS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sw.brick
    CBC Senator XXL
    • 09.10.2004
    • 8141
    • Beograd, barajevo-zemun
    • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

    #61
    Jedno je sigurno, a to, da niko nije izašao sa rezltatima, koji su bili usko vezani za uredbu o svetlima, i to pod uslovom da se nastavilo primenjivanje starih zakona na istom nivou. Tek tada bi se videlo pravo činjenično stanje te uredbe
    ne znam iz gornjeg koji je kriterijum, i na koje geografsko podrucje ili period vremena se odnosi.

    ipak, Kanada, Svedska i jos neke zemlje jesu pratili i imaju konkretne rezultate, te koje ti pominjes.

    i rezultati su uglavnom pozitivni u svim slucajevima smanjene vidljivosti.
    a to je ipak i nekako logicno.
    a treba imati i u vidu da npr Kanada i Svedska su najveci period vremena tokom godine u mraku ili polumraku, odnosno da imaju sasvim drugaciju klimu od jedne Spanije, Grcke, Srbije ili slicnog podrucja.

    osnovna ispitivanja svetala po danu su dala rezultat da je najvece povecanje po bezbednost primeceno u pesackom saobracaju.

    pesaci su ti koji cesto ne vide na vreme auto po danu, i izlete na kolovoz.

    a ako i vide auto u pokretu, nisu u stanju da sa razumnom dozom preciznosti procene rastojanje i brzinu kretanja celog vozila.
    kada se fokusiraju na same farove deo (?) pesaka uspeva da prevazidje taj problem i pocinje da jasnije raspoznaje osobine dinamike kretanja vozila odnosno rastojanje i brzinu kojom nailazi.

    Austrija je zemlja koja zakonski ukida, bese za 2 meseca, upotrebu svetala po danu.

    nisu ni sva svetla ista, postoje svetla za voznju/ oborena/ nocu i postoje svetla (zasebna sijalica i zasebna optika) za voznju po danu.

    neke fabrike automobila usled stednje koriste samo oborena svetla i po danu, i time skracuju radni vek osnovnog sistema nocnog osvetljenja odnosno povecavaju verovatnocu otkaza svetlosnog sistema vozila u kracem roku.

    ako sijalicu moze zameniti na terenu sam vozac, za recimo 15 sekundi onda to i nije problem.

    kod vozila gde pokvarena sijalica zahteva servis i maltene remont, to je nedopustivo na duzi rok.

    itd, tema je nasiroko obradjena po raznim univerzetima, radovima studenata, a i NHTSA kao institucija ima adekvatnu statistiku kroz istrazivanja realnog stanja tokom godina.

    dnevno svetlo moze da ima dobrih posledica, ali ni priblizno nije magicno sredstvo za ukidanje mogucnosti da nastane nesreca kao sto se ponekada cuje/ procita u propagandnim nastupima drzavnih sluzbenika ponekada.

    misljenja su podeljena jos uvek naglobalnom nivou...
    volvo
    945 SE turbo lpg
    344 GL lpg

    Comment

    • sw.brick
      CBC Senator XXL
      • 09.10.2004
      • 8141
      • Beograd, barajevo-zemun
      • volvo 945 SE turbo lpg, 340 GL lpg

      #62
      da dodam iz prakse zasto su se nekada palila leti po danu svetla...

      u doba kada su regleri alternatora bili mehanicki, sa platinama, a to su 70te godine, vrlo lako je dolazilo do prepunjavanja akumulatora tokom leta gde je obicno duza voznja, i do vrenja kiseline.

      delimicno se problem resavao sa ukljucivanjem svetala kao velikim potrosacem (za tadasnje alternatore od 25-30-40A) pa nije dolazilo do prepunjavanja.

      tada su i akumulatori jos bili otvoreni, sa otvorenim celijama, nije postojala rekuperacija gasova, i imali su poveliki problem oko izlivanja/ gasova.

      tada su vozaci, iz prakse, nauceni da leti upale neki veci potrosac struje, tada su radio aparati trosili jedva 5W, stereo radio sa kasetofonom je bio luksuzna kategorija i imao je pojacavac reda 2x3W ili 2x5W.

      tek oni najluksuzniji, najjaci su imali i po 7-8W po kanalu u maksimumu razvijene snage....

      naravno i saobracaj je bio mnogo redji, pogotovu van samih gradova.
      volvo
      945 SE turbo lpg
      344 GL lpg

      Comment

      • Marcus
        CBC Senator XXL
        • 19.10.2007
        • 631
        • Novi Beograd - B62

        #63
        U 99% voznji vozim sa upaljenim svetlima....samo ako je bas podne, a sunce pici ko ludo, onda ne palim svetla...

        Jos jedan od razloga, ( a licno sam bio prisutan ) je da panduri cimaju ako ti jedan ili oba fara ne rade....zbog toga moze i na vanredni tehnicki da te posalju...a kako onda po danu pandur to da provali? samo ako su svetla ukljucena....

        Navikao sam da vozim sa upaljenim svetlima iz razloga, kad sam polozio nisam imao tu navku, jer novi beograd je osvetljen i previse sam po sebi...pa svetla na kolima ko i da nisu potrebna...par puta mi se desilo da ne upalim svetla, nego tek posle 20ak minuta kad provalim da mi tabla ne svetli....jeste, znam, glup sam, al to je bilo pre skoro 3 godine... i to je ipak samo jedan detalj zbog koga sada redovno palim svetla...Neki tako krenu da voze i dok voze, smrkne se, a oni nista... (toga po NBGu ima najvise, bas zbog ulicnog osvetljenja)

        A kad ih ne upalim, vozim tako...medjutim cim pridjem tunelu (prvenstveno mislim na terazijski u beogradu jer njime najcesce prolazim), obavezno palim svetla i pri izlasku gasim...mozda je sve to previse, al ja smatram da meni ta navika moze samo da pomogne, nikako da odmogne...

        ja sam za zakon u kom ce svetla po danu (makar pozicije) biti obavezna...

        Comment

        • AreOut
          CBC Senator XXL
          • 22.07.2006
          • 590
          • Zabjelo

          #64
          Na motoru je to OK (zbog sebe a ne zbog drugih, a i motor se bas i ne vozi istom brzinom kao auto) ali za auta i pogotovo kamione i autobuse je to 20% povecana potrosnja i zagadjenje u gradovima. Cemu?! Ako se time recimo kod nas u CG spase 1 ili 2 zivota godisnje (u sta sumnjam ali eto) a 10-20 ljudi zbog povecanog zagadjenja dobije rak sta se uradilo?! Poginuti je ljepota pri umiranju od bolesti...a zagadjenje nema uticaja samo na ljude vec i na floru i faunu, pa je samim tim donosenje takvog zakona nevjerovatno debilno i neodgovorno.
          http://www.youtube.com/watch?v=plxNfU-PA2c

          Comment

          • Marcus
            CBC Senator XXL
            • 19.10.2007
            • 631
            • Novi Beograd - B62

            #65
            Nemoj ovo da shvatis licno, a pogotovo ne kao vredjanje....sve ovo iznad napisa covek koji zivi u Crnoj Gori (kad si vec naveo primer za CG ) gde je slobodan uvoz automobila bez ogranicenja i pri tom se uvoze kojekakvi krsevi sa euro 1 i 2 motorima...

            Naspram svega toga, najmanje ce se flora i fauna zagadjivati od upaljenih svetala tokom dana....

            Ja iz nekog licnog ubedjenja smatram da bi takav zakon mogao samo da pomogne...a koliko vidim, kad se kupuju nova kola, postoji kao standardna/dodatna oprema "dnevna svetla za voznju", sto smatram kao jedan +... ako pogresno tumacim ta "dnevna svetla", onda moja greska...

            Comment

            • AreOut
              CBC Senator XXL
              • 22.07.2006
              • 590
              • Zabjelo

              #66
              Nebitno kod nas je gledano po automobilu manje zagadjenje nego u Srbiji bez obzira na to jer je kod vas jos uvijek u pogonu bar 30% Zastava a kod nas ih vise gotovo i nema, mislim da Civic iz npr. 1993. koji je Euro 1 (eventualno) pet puta manje zagadjuje od jednog juga al dobro. Upaljena svijetla povecavaju GLOBALNO zagadjenje vozila za odredjeni procenat, stroge uvozne regulative mogu samo malo da pomognu a inace kod nas je tako bilo da si morao i za neki auto iz 1980. da platis minimum 800 EUR carinu poreze itd. tako da se ta stara vozila ljudima nisu isplatila i najvise su uvozeni Euro 2 automobili, Euro 1 je uvezeno taman koliko i Euro 3 ako ne i manje...
              http://www.youtube.com/watch?v=plxNfU-PA2c

              Comment

              • Marcus
                CBC Senator XXL
                • 19.10.2007
                • 631
                • Novi Beograd - B62

                #67
                Sve ja to razumem, al samo sam hteo da skrenem paznju da kad je zagadjivanje u pitanju, postoji mnogo vise faktora, ujedno i bitnijih, od upaljenih svetala danju...nista vise...

                Comment

                • AreOut
                  CBC Senator XXL
                  • 22.07.2006
                  • 590
                  • Zabjelo

                  #68
                  Ovo nije bitniji faktor ako je i uopste, ako neko golfa iz 1986. zamijeni za onog 1996. jer nema para za onog iz 2002. onda je zagadjenje smanjeno a ne povecano
                  http://www.youtube.com/watch?v=plxNfU-PA2c

                  Comment

                  • zola_
                    CBC Senator XXL
                    • 24.06.2006
                    • 319
                    • Novi Beograd

                    #69
                    20% povecana potrosnja od upaljenih svetala??????????? sigurno je lep osecaj izmisliti "cinjenicu" i iskoristiti je kao jedini osnov za argument... svetla treba paliti zato sto pomazu u znatno vecem broju slucajeva nego sto odmazu, ako uopste odmazu
                    P.S.
                    i taj procenat GLOBALNOG zagadjenja, na koji to utice je statisticki nebitan, takav bi ostao i kada bi se pomnozio sa 1000

                    Comment

                    • Laki GSi
                      CBC Senator XXL
                      • 15.10.2006
                      • 2426
                      • Beograd-Vozdovac

                      #70
                      Definitivno treba uvesti zakon za obavezna svetla i preko dana!!! Danasnja saobracajka kod NS-a me ubedjuje da vozac autobusa nije imao upaljene farove zbog cega je i doslo do smrtonosnih posledica! Ne kazem da je vozac golfa dobro postupio sto je obilazio po magli ali da li je covek toliko bas lud da sa troje dece od po 7-8god. ide u smrt. Ipak se farovi i po danu vide i mnogo je vozilo uocljivije.
                      Kod mene su uvek svetla upaljena i po danu i po mraku!
                      Vozim lagano....bolje pola sata kasnije nego 40god.ranije!!!

                      Comment

                      • mb12
                        CBC Senator XXL
                        • 06.11.2006
                        • 640
                        • Vrbas
                        • Mazda 626 2.0 TD

                        #71
                        Pitanje je na koliko metara bi pre uočio vozilo iz suprotnog smera da su autobusu bila svetla upaljena. 3 ,4 ili max 10? ( lupam) ali zar toliki debil morš biti te preticati po magli? Prst na čelo, i zamisliti se ko sve dobija vozčku dozvolu!

                        Definitivno po magli se trebaju paliti svetla, čak šta više to je koliko mi se čini i zakonska odredba.....

                        Elem, ovde kada sam započinjao temu, mislio sam na normalan dan....ne kiša, ne tmurno, ne magla itd....

                        Comment

                        • 1nsane
                          CBC Senator XXL
                          • 28.05.2007
                          • 388
                          • Umcari - Grocka

                          #72
                          Samo jos treba objasniti nasem narodu da treba da se koriste svetla, a ne rentgenski zraci za osvetljavanje puta. Mislim tu na odredjen broj vozaca koje apsolutno ne zanima dali zaslepljuju nekoga svojim farovima (nenastelovani i prejaki) i ne shvataju da time ugrozavaju svoju i bezbednost ostalih ucesnika u saobracaju. Ja dnevno provedem i po 10 sati u saobracaju - sto po danu, sto nocu. Pa ajde sto mi nocu bodu oci, nego treba jos i danju! Prvo da se regulise kontrola usmerenosti i jacine farova, pa onda mozemo da pricamo na ovu temu.
                          BTW. evo letos, dosao mi pasha iz Hrvatske i zali se da mu je nas saobracajac naplatio kaznu za "prejaka kratka svetla". Jos on zapenio da objasni kako se svetla steluju preko potenciometra, bla,bla.... a policajac mrtav ladan:" Pa koj si ga biiip odvrnuo do kraja?". To je prvi put da cujem da je neko platio kaznu za tako nesto.
                          NO BRAIN
                          NO PAIN
                          1_N_S_A_N_E

                          Comment

                          • Laki GSi
                            CBC Senator XXL
                            • 15.10.2006
                            • 2426
                            • Beograd-Vozdovac

                            #73
                            Ma moze samo da se sagne za prejaka svetla! Ko je on pa ce da odredjuje kome su svetla prejaka,a kome preslaba. Ali dobro,kod nekih ljudi upali takva pandurska ******stina i izvala! Fala Bogu nemam takvih problema

                            Inace moj glas za svetla po danu kao obavezna!!!
                            Vozim lagano....bolje pola sata kasnije nego 40god.ranije!!!

                            Comment

                            • veljko
                              CBC Senator XXL
                              • 30.01.2006
                              • 476
                              • Backi Jarak, NS
                              • Volvo V50 DRIVe

                              #74
                              odma da se razumemo

                              svetla po danu su izmisljena ( osim u svedskoj naravno) samo zato sto novi auti izgledaju bas , onako, opasno sa upaljenim im dnevnim svetlima
                              a tek sa maglenkama



                              no salu na stranu

                              verujem da svetla mogu da pomognu oko bolje preglednosti pogotovo kad planiras preticati a u usret ti neko dolazi
                              iako smatramda to i nije od neke presudne vaznosti, sto bi reko autor teme
                              ljudska glupost je neogranicena

                              inace, austrija ukida tu obavezu iz razloga bezbednosti motociklista, oni su sada potpuno nezasticeni, posto ih je gotovo nemoguce razlikovati iz gomile farova

                              a i postoje sijalice koje su namenjene za dnevnu voznju, a i nocnu naravno, tj produzen im je vek trajanje
                              Bolje biti sretan nego pametan

                              Comment

                              • Kenno
                                CBC Senator XXL
                                • 21.08.2006
                                • 460
                                • Zenica, BiH

                                #75
                                U BiH su već neko vrijeme obavezni upaljeni kratki farovi i po danu.
                                Lično smatram da je u gradu to bespotrebno, dok opet na magistralnim i autoputevima to jako korisno. Naravno i u gradu kada se radi o uslovima smanjenje vidljivosti. Tu povećavaju bezbjednost, pogotovo prilikom preticanja.

                                Mišljenja sam da ne treba uvesti obavezu uključivanja svetala jer definitivno skreću pažnju, npr. sa pešaka, biciklista i uopšte okruženja!
                                Mislim da upaljena svjetla(kratka, ne duga i maglenke) ne smanjuju pažnju sa ostalih učesnika u saobraćaju. Osim ako vozite i zagledate da li auto ima H4 ili H7 farove...

                                Comment

                                Working...
                                X