boost fora je u tome sto je do nedavno (2-3 godine) standard u rafinerijama bio postavljen na nivo iz negde 68 ili 75 ili tako nekako neke davne godine kada je i tehnologija (vec tada polovna) kupljena i da se nije ulagalo adekvatno decenijama.
faktor vreme "pre 20 godina" nema isti smisao u Svedskoj i ovde, ovde je vreme stajalo...
sto se cene tice stvar je u tome da ovde radna snaga uopste nije tako jeftina kako se prica pogotovu kada se radi o drzavnim privrednim poduhvatima posto je produktivnost po radniku smesno mala, odnosno na jednom radnom mestu se podele po 3-8 mesecnih natprosecnih plata jer i 3-8 ljudi je "zaposleno" na 1 poslu/ radnom mestu.
racunaj da svaki dobije po 300 evra bruto, sto je u zbiru slicno i uporedivo sa svedskom platom (uz poprilicno razlicite krajnje rezultate rada tih 7 ljudi umesto jednoga).
dodatno, ceo finansijski sistem u Srbiji je sve donedavno stajao na prodaji benzina, cigareta, lekova, naplati carina i slicno iz cega je finansirana drzavna privreda, administracija, socijala, hleba i igara itd...dok je razvoj bio nepostojeca katergorija.
sama cena benzina je pre poslednjeg poskupljenja bila oko 27 dinara, sve ostalo je porez u raznim oblicima i nazivima do 82 dinara.
pri tome, jako bezobrazno porez se ne placa na tu dinarsku cenu iz rafinerije nego na obracunatu dolarsku cenu tako da sa svakom promenom cene bare/dolar raste i porez, pa cak i kada cena benzina (samo benzina kao proizvoda) opada a sto se vec desilo nekoliko puta.
posto su prikupljeni porezi premasili predvidjene za oko 35% ove godine logicno bi bilo sve ili najveci deo toga ukinuti privredi za ulaganje u razvoj medjutim "mudri" su se dosetili da je bolje da povecavaju plate sami sebi, da urade rebalans budzeta, da jos vise trose, da povecaju carine (nedavno je osetno povecana carina za TV, DVD, firizdere, ma bilo sta...).
kada se sracunaju svi ti efekti od samih rafinerija koje su startovale jako tesko ostecene pre 5 godina ali gde se ipak trude koliko mogu da uloze u razvoj, Vlade i vlasti koje su halapljive da zive od benzina umesto od dodatnog proizvoda privrede kao celine, od nepostojanja organizacije za zastitu prava potrosaca, nepostojanju antimonopolskog zakonodavstva, o tome da i opoziciju ne zanima ekonomija vec tralala trljanje jezikom isto koliko i Vlasti meni je nekako logicno da su rezultati koji se postizu adekvatni, to jest mizerni u odnosu na mogucnosti kad bi bilo sta bi bilo.
zatvaranje NISsa je jedna opcija koja bi brzo donela vidljiv napredak ali bi dugorocno jako puno stetila svim gradjanima, drzavi i bila tezak autogol...
druga opcija je da se rafinerije izdvoje, jedna proda nekome, druga reizgradi kroz nove tehnologije i zastiti na neko vreme dodatno a samo trziste derivata liberalizuje u oba smera i uvoza i izvoza.
tu je i opcija sa Zastavom koja nema interes da se bilo sta menja, niti da se ukine olovni benzin jer onda postaje ocigledno gde je...
srecom, aneksi sa EU nas obavezuju i na ekologiju, pa i na segment energetike pa ce pod pritiskom morati da se promeni stanje manje vise prema voznom redu koji je vec utvrdjen.
i EU malo koci tranziciju, insistiranjem na politickim odlukama kao primarnim u odnosu na ekoloske i privredne razloge.
u krajnjem, od 82 dinara za Super 98 benzin na pumpi oko 30 dinara je sam benzin sa svim zavisnim troskovima (nabavka, transport, prerada, distribucija, prodaja, zarada, razvoj) dok je oko 50 dinara porez (akciza, porez, doprinos, taksa, kursna razlika, putarina....)
javno se veoma tesko moze saznati gde se trosi tih 50 dinara, Vlasti cesto kriju i manipulisu pravim ciframa ali znaju da trla baba lan pricaju o svetskim problemima sa naftom, ceni barela, ceni xx ili yy dok nikako ne znaju nista o porezu, akcizi, i onim velikim novcima sto oni ubiru.
jako je tesko da neko iz normalnog sveta razume sve ovdasnje igre ispod zita, benzin je samo jedna jako bogata parama delatnost.
uostalom i anglo saksonski svet se veoma trudi da gospodari monopolski pa i ratom naftom i oko nafte u velikim igrama.
neka magija, ta crna tecnost
)
faktor vreme "pre 20 godina" nema isti smisao u Svedskoj i ovde, ovde je vreme stajalo...
sto se cene tice stvar je u tome da ovde radna snaga uopste nije tako jeftina kako se prica pogotovu kada se radi o drzavnim privrednim poduhvatima posto je produktivnost po radniku smesno mala, odnosno na jednom radnom mestu se podele po 3-8 mesecnih natprosecnih plata jer i 3-8 ljudi je "zaposleno" na 1 poslu/ radnom mestu.
racunaj da svaki dobije po 300 evra bruto, sto je u zbiru slicno i uporedivo sa svedskom platom (uz poprilicno razlicite krajnje rezultate rada tih 7 ljudi umesto jednoga).
dodatno, ceo finansijski sistem u Srbiji je sve donedavno stajao na prodaji benzina, cigareta, lekova, naplati carina i slicno iz cega je finansirana drzavna privreda, administracija, socijala, hleba i igara itd...dok je razvoj bio nepostojeca katergorija.
sama cena benzina je pre poslednjeg poskupljenja bila oko 27 dinara, sve ostalo je porez u raznim oblicima i nazivima do 82 dinara.
pri tome, jako bezobrazno porez se ne placa na tu dinarsku cenu iz rafinerije nego na obracunatu dolarsku cenu tako da sa svakom promenom cene bare/dolar raste i porez, pa cak i kada cena benzina (samo benzina kao proizvoda) opada a sto se vec desilo nekoliko puta.
posto su prikupljeni porezi premasili predvidjene za oko 35% ove godine logicno bi bilo sve ili najveci deo toga ukinuti privredi za ulaganje u razvoj medjutim "mudri" su se dosetili da je bolje da povecavaju plate sami sebi, da urade rebalans budzeta, da jos vise trose, da povecaju carine (nedavno je osetno povecana carina za TV, DVD, firizdere, ma bilo sta...).
kada se sracunaju svi ti efekti od samih rafinerija koje su startovale jako tesko ostecene pre 5 godina ali gde se ipak trude koliko mogu da uloze u razvoj, Vlade i vlasti koje su halapljive da zive od benzina umesto od dodatnog proizvoda privrede kao celine, od nepostojanja organizacije za zastitu prava potrosaca, nepostojanju antimonopolskog zakonodavstva, o tome da i opoziciju ne zanima ekonomija vec tralala trljanje jezikom isto koliko i Vlasti meni je nekako logicno da su rezultati koji se postizu adekvatni, to jest mizerni u odnosu na mogucnosti kad bi bilo sta bi bilo.
zatvaranje NISsa je jedna opcija koja bi brzo donela vidljiv napredak ali bi dugorocno jako puno stetila svim gradjanima, drzavi i bila tezak autogol...
druga opcija je da se rafinerije izdvoje, jedna proda nekome, druga reizgradi kroz nove tehnologije i zastiti na neko vreme dodatno a samo trziste derivata liberalizuje u oba smera i uvoza i izvoza.
tu je i opcija sa Zastavom koja nema interes da se bilo sta menja, niti da se ukine olovni benzin jer onda postaje ocigledno gde je...
srecom, aneksi sa EU nas obavezuju i na ekologiju, pa i na segment energetike pa ce pod pritiskom morati da se promeni stanje manje vise prema voznom redu koji je vec utvrdjen.
i EU malo koci tranziciju, insistiranjem na politickim odlukama kao primarnim u odnosu na ekoloske i privredne razloge.
u krajnjem, od 82 dinara za Super 98 benzin na pumpi oko 30 dinara je sam benzin sa svim zavisnim troskovima (nabavka, transport, prerada, distribucija, prodaja, zarada, razvoj) dok je oko 50 dinara porez (akciza, porez, doprinos, taksa, kursna razlika, putarina....)
javno se veoma tesko moze saznati gde se trosi tih 50 dinara, Vlasti cesto kriju i manipulisu pravim ciframa ali znaju da trla baba lan pricaju o svetskim problemima sa naftom, ceni barela, ceni xx ili yy dok nikako ne znaju nista o porezu, akcizi, i onim velikim novcima sto oni ubiru.
jako je tesko da neko iz normalnog sveta razume sve ovdasnje igre ispod zita, benzin je samo jedna jako bogata parama delatnost.
uostalom i anglo saksonski svet se veoma trudi da gospodari monopolski pa i ratom naftom i oko nafte u velikim igrama.
neka magija, ta crna tecnost

Comment