Na vratilo turbo kompresora su dodali jedan generator/elektro motor
ne deluje mi baš tako nešto realno ostvarivo, razlog je što se vratilo turbo kompresora vrti 100,000-200,000 rpm i ne mogu da zamislim alternator koji bi se vrteo u kontinuitetu tako brzo i to trajalo stotine hiljada prevezenih kilometara.
1970. godine, niko nije mogao da zamisli da ce 4 ventila po cilindru i dve bregaste u glavi motora postati standard, jer je tada to bilo rezervisano samo za jako skupe motore i automobile, 4V gotovo iskljucivo za trkacka vozila, a BMW je imao 8V SOHC motore i hvalio se njima.
1975. godine, niko nije mogao ni da sanja da ce multipoint ubrizgavanje biti najnormalnija stvar, maltene uz pitanje - pa kako drugacije?
1980. godine, niko nije verovao da bi masovni proizvodjaci, kao sto su primera radi VW, Fiat, itd, ikada mogli da imaju motore sa serijskim turbo punjacem u redovnoj ponudi za siroke narodne mase.
To se zove "tehnicki progres". Znaci navoda su tu zato sto se u njega cesto i precesto umesa "ekonomija", preskupo danas, ali za godinu-dve...
Jos cemo se svi mi cuditi cega ce se sve setiti da bi zadovoljili sve ostrije i ostrije eko norme.
Sem naravno Zastave, oni imaju savrseno vozilo i nemaju potrebe da ista menjaju (pu-pu!).
Al u ovom slucaju je malo drugacija situacija, elektromotori su danas u osnovi isti kao i pre 100 godina i ne moze se ocekivati znacajan pad njihove cene, veliko smanjivanje gabarita...
Al u ovom slucaju je malo drugacija situacija, elektromotori su danas u osnovi isti kao i pre 100 godina i ne moze se ocekivati znacajan pad njihove cene, veliko smanjivanje gabarita...
Pa nece bas biti tako ...
Pre 100 godina, niko nije bio ni cuo za naizmenicnu struju.
Pre 100 godina, nisu postajle brojne veoma zanimljive verzije elektro motora, kao recimo Hall generator.
Pre 100 godina, nije bilo recimo kvarcne kontrole rada.
Itd. Takodje se ne slazem da se ne moze ocekivati pad njihovih cena; on mozda nije direktno vezan za dalji tehnicki progres (mada se ja u ovo nikada ne bih bas zakleo), ali jeste vezan sa potrebama i brojem prodatih komada. Neka bilo kome u auto industriji zatreba odredjeni tip elektro motora u 200.000 komada, pa da vidis kako ce da ponire cena.
Seti se turbo punjaca. Kada su se pojavili iole masovnije, bili su papreno skupi i prilicno nepouzdani, sa nizom problema. Danas, kada postaju serijska oprema, na primer nova generacija FIAT i VW 1.4 motora, kod svakoga u bar tri varijante, u modelima strogo namenjenim narodu, dakle velikoserijskoj proizvodnji, njihove cene su pale i apsolutno i relativno.
I to ne onih krseva od pre 20 godina, nego ovih savremenih, gde se intercooler podrazumeva, sa varijablinom geometrijom lopatica, teflonskim iglicastim lezajevima, itd. Svim onim sto je pre 20 godina bio tezak luksuz. Ozbiljnijih problema vise nema, postali su i pouzdani, i prilicno dugovecni.
Samo da se ukaze potreba za velikoserijskom proizvodnjom.
Elektromotori su danas svakako uveliko u serijskoj proizvodnji i povecanje potraznje auto industrije za njima nece im oboriti cenu jer je to mali broj u odnosu na onaj koji se vec proizvodi, prosto elektromotori nisu neka egzotika da bi im omasovljavanje obaralo cene. Zatim bas ga pretera da se pre 100 godina nije znalo za naizmenicnu struju. Svakako da je ostvaren veliki napredak u kontrroli elektromotora i to ih je ucinilo mnogo upotrebljivijim ali im to nikako ne obara cenu vec je znatno podize jer uredjaji energetske elektronike kojima se vrsi kontrola nisu jeftini. Eksperimentise se sa omasovljavanjem sestofaznih motora i sl ali sve je to sitno i prosto nije moguce ostvariti veliki napredak jer el motori vec imaju jako veliki faktor iskoriscenja, takodje postoji jos mnogo ogranicavajucih faktora u pogledu max znage iz jedinice tezine... Da ne krecem dalje u teoriju, jednostavno, oni danas kostaju koliko kosta njihova izrada, ipak tu ima dosta gvozdjurije, cena bakra skace... Jedino kinezi mogu kao i svemu da spustaju cenu, ali to svakako nije dobro, samo je pitanje kada ce ostatak sveta to shvatiti.
Kao sto rekoh ranije, nije jedini problem samo cena vec i tezina, nemojte ocekivati da ce za 5god motor od 15kw imati 10kg i dug zivotni vek.
Poz.
Lazo, ovo je krenulo skroz off topic, pa da ovaj tok diskusije ili prekinemo, ili preselimo.
Da, 1906 naizmenicna struja NIJE bila poznata. Izvoli dokazati da nisam u pravu.
Kljucni problem nisu elektro motori, oni nisu bilo kakav problem. Sustinski problem koji nas sprecava da se danas vozimo u elektromobilu je skladistenje energije, odnosno baterije. Na tome se uzasno mnogo radi na sve strane, a posebno u SAD i Japanu. Litijum-jonske baterije su bile veliki iskorak, sto zbog boljeg odnosa masa/struja, sto zbog toga sto nemaju naponski "memory effect".
Medjutim, cak i ako izuzmemo cenu, opet ih treba isuvise mnogo za kakvu-takvu autonomiju. Drugi problem je njihovo punjenje; ako bilo koju bateriju punis jako brzo, ujedno joj i skracujes zivotni vek daleko brze nego kada je punis sa manjom strujo, impulsno i polako. Dakle, kada bi sa elektromobilom zastao da napojis kljuse, verovatno je da bi menjao baterijski blok, jer bi punjenje trajalo izuvise dugo.
Po svemu drugome, elektro motori su svetlosne godine ispred svih klasicnih motra, i benzinca, i dizela. Imaju maksimalni obrtni momenat odmah, vec na 1 o/min., vrte se na 30.000+ o/min kao od sale ako treba, cime se fakticki eliminise potreba za menjacem, a cim ima manje mehanike, ima i manje gubitaka. Gas ti se svodi na reostat, odnosno njegov elektronski ekvivalent. Koristi obnovljivu enegiju, ima nula izduvnih gasova, itd, itd, itd.
Nemoj da te brine cena, cim to dodje do masovne proizvodnje, cene odmah idu dole. Sem toga, osim osovine elektro motora, nema vise mehanickih delova (mada ce ih naravno nuzno ipak biti tu i tamo, ali neuporedivo manje nego sada), pa je i prirodna trajnost daleko duza. Itd.
Mislim da je ovde vreme da prekinemo sa ovim OT. Over and out.
Da ima 0 izduvnih gasova ali da bi tu struju proizveo treba da proizvedes podosta izduvnih gasova jer su hidroelektrane u manjini sto se tice svjetske proizvodnje struje
I tacno i netacno. Osim stepena iskoriscenja, koji su najgori kod oto i diesel, oko 15%, do gasne turbine sa iskoriscenjem 35%, znaci postoji alternativa, plus savremeni akumulatori, dopunjavanje pri usporavanju.
Stepen korisnosti elektromotora tesko da "silazi" ispod 90%.
Znaci moguce je uz manje zagrevanje planete i manje zagadjenja, a uz LPG, zagadjenje moze da bude i nula.
Da, 1906 naizmenicna struja NIJE bila poznata. Izvoli dokazati da nisam u pravu.
Po svemu drugome, elektro motori su svetlosne godine ispred svih klasicnih motra, i benzinca, i dizela. Imaju maksimalni obrtni momenat odmah, vec na 1 o/min., vrte se na 30.000+ o/min kao od sale ako treba, cime se fakticki eliminise potreba za menjacem, a cim ima manje mehanike, ima i manje gubitaka. Gas ti se svodi na reostat, odnosno njegov elektronski ekvivalent. Koristi obnovljivu enegiju, ima nula izduvnih gasova, itd, itd, itd.
OK, ovim postom zavrsavam OT.
1895 Tesla sagradio hidroelektranu na Niagarinim vodopadima, naravno elektrana je proizvodila naizmenicnu el. energiju, znaci dokazano da se znalo za naizmenicnu struju pre 100god.
Sve ostalo je meni dobro poznato s tim sto mislim da se gas ostvaruje preko U/F regulacije a ne reostat kola, takodje uopste nisam pricao o elektromobilima nego o elektro-turbini i njenom generatoru.
Poz.
na trištu koliko mogu da prebrojim masovna kompakt klasa je oboga?ena turbo benzinskim malim motorima-
VW ima 1400 kubika 170KS
Fiat 1400 ccm 120 ili 150KS
Pežo, Citroen 1600ccm 160KS
Opel 1600 ccm 155KS
Reno ima isto neki 1600ccm turbak
tih nekoliko proizvodja?a ?ine ve?inski udeo u prodaji automobila ukupno.
ko nedostaje od velikih firmi,
Toyota još nema turbo motor,
Honda isto nema,
Hyundai,
Lada (stavio sam i njih jer produkcija je blizu milion vozila godišnje).
onih 5 pobrojanih sa svojim sestrinskim firmama drže koliko 70-80% evropskog mas tržišta.
u višoj klasi Saab i Volvo tradicionalno imaju ponudu turbo motora, BMW je probio led sa 335i verzijom, Mercedes se bazira na mehani?kom kompresoru, Audi ima 1,8 i 2,0 turbo, sada i 1,4.
ko još fali da se kompletira ponuda po markama a da predstavlja zna?ajnog igra?a u Evropi...dopuniti spisak po želji.
Comment