Pre ne tako mnogo godina chinjenica da vozite auto sa dizel motorom bi znachila samo jedno: ili ste veoma shkrti, ili ste farmer. Oni koji su bili jako shkrti farmeri su reshenje pronashli u konju i konjskoj zaprezi, shto je uostalom bio vid prevoza koji se u to vreme i nije puno razlikovao od dizela: spor, prljav i sa smrdljivim izduvnim gasovima.
Proshle godine je VW objavio da je oko 60% svih prodatih vozila iz koncerna na trzhishtu Velike Britanije imalo dizel motor. Shta je dovelo do ovako naglog preokreta? Pa, pre svega se na ovo mora gledati iz konteksta sve evidentnije energetske krize u svetu. Benzinski motori mogu da rade jedino sagorevajuci benzin, dok su dizel motori adaptivniji i, sem dizela, mogu sagorevati i bio-goriva.
Nova generacija Hondinog dizel motora

Sa konstantnim osiromashivanjem nalazishta technih goriva, proizvodjachi sve vishe svojih potencijala ulazhu u usavrshavanje dizel tehnologije, jer se ulja van grupe fosilnih goriva sve ochiglednije namecu kao dominantno gorivo buducnosti. Ova evolucija se, medjutim, nije desila preko noci, tim pre shto su kompanije kao shto su Mercedes i Peugeot, na primer, pocheli sa ozbiljim radom na dizel motorima josh od '70-ih godina proshlog veka. Medjutim, javnost nije pokazivala veliku pazhnju sve do pochetka '90-ih godina, kad je svest kupaca pochela da se menja predstavljanjem modela kao shto su bili Peugeot 306 TDi, koji su dokazivali da dizel automobili ne moraju biti samo shkrti, vec i zabavni u vozhnji.
Sa profilisanjem novog segmenta, proizvodjachi su shvatili da ce izgubiti veliki deo trshishnog "kolacha" ukoliko ne budu imali u ponudi i shiri asortiman dizel motora, shto je oznachilo pochetak svojevrsne tehnoloshke trke u razvoju dizel tehnologije. Da ce rezultati nadmashiti sva ochekivanja ubrzo su u praksi dokazali modeli kao shto je bila chetvrta generacija Golfa u verziji GT TDI, koji je bio toliko bolji od benzinskog modela GTi da je i sam VW bio iznenadjen. Danas mnogi proizvodjachi nude dizel motore izvanrednih performansi, VW u verziji V10 TDI, BMW preferira linijske 6-cilindrichne bi-turbo dizel motore, Land Rover nudi dizel motor u V8 konfiguraciji... Novije generacije dizel motora se ne stide ni nastupa na trkama, a poslednji i ujedno i najveci uspeh dizel motora u automobilskom sportu je pobeda Audijevog V12 na ovogodishnjoj trci u Le Mans-u.
Audijev bolid sa dizel motorom, pobednik Le Mans-a

Shta je ono shto privlachi kod dizel motora? Za pochetak, izvanredna ekonomichnost, nizhe cene osiguranja i nizhi fabrichki porezi na nova vozila. Ipak, cela poenta je u obrtnom momentu. Medju automobilskim inzhenjerima postoji uzrechica: "konjske snage su ono shto kupujesh, obrtni moment je ono shto osecash". Jednostavno recheno, obrtni moment proizvodi onaj osecaja "lepljenja" za sedishte kad se pedala gasa pritisne do poda, jer je upravo moment ta "sila" koja obrce tochkove. Taj osecaj snage kod dodavanja gasa je zapravo obrtni moment na delu.
Obrtni moment je "kec u rukavu" jednog dizel motora, jer se proizvodi u znachajno vecoj kolichini u odnosu na benzinski motor iste zapremine. Zbog znatno vishe kompresije u cilindrima dizel motora, kao i duzheg hoda klipa u odnosu na benzinske motore, dizel motori proizvode mnogo vishe sirove snage i vuchne sile, chak i pri niskim obrtajima. Dodavanjem sistema direktnog ubrizgavanja i turbine, vrednosti obrtnog momenta se mogu odrzhati na maksimalnom nivou tokom shirokog radnog opsega motora, shto rezultira chinjenicom da je snaga dizel motora dostupna u svakom trenutku.
BMW 535d, 560 Nm @ 1300-5000 rpm i 6,5 sekundi 0-100 km/h

Ovo u realnom zhivotu znaci da vozach dizel automobila mozhe izvrshavati nagla i efektivna ubrzavanja bez ikakve drame za volanom. Vozachi automobila sa benzinskim motorom koji u tom sluchaju hoce da "odrzhe ritam" moraju da imaju ili zapreminski veci motor, ili da konstantno maltretiraju motor do granica njegove izdrzhljivosti. OK, pojedini benzinski motori su jednostavno napravljeni tako da se u vozhnji stalno maltretiraju, ali ovo ne samo da ubrzo postaje zamorno za vozacha i putnike, nego i odaje utisak da ste zaglavili u prvoj brzini ili ste upravo ukrali auto.
Uporedjivanjem dva ista modela automobila, od kojih je jedan sa benzinskim a drugi sa dizel motorom iste ili priblizhno iste zapremine, uvek se zakljuchuje da dizeli proizvode malo manje konjskih snaga ali znachajno, chak i preko 30% vishe obrtnog momenta, i josh su ekonomichniji potroshachi. Neki ce sad reci: "da, ali shta cemo za ubrzanje 0-100 km/h?" Je li benzinski motor josh uvek nedostizhan po ovom pitanju? Pa, ne bash... Onoliko zablude koliko mozhe izazvati podatak o famoznim konjskim snagama u kontekstu korisne, realne snage jednog automobila, toliko je i varljiv podatak o tom ubrzanju. Taj podatak nema nikakve praktichne vrednosti tokom 99,99% vremena koje vozach provede za volanom. Za one koji ipak vole da na svakom semaforu ostave tragove svojih guma, razocharavajuce ce delovati chinjenica da su danashnji, moderni dizeli u najvecem broju sluchaja zapravo brzhi u sprintu do 100 km/h od "bratskih" modela sa benzinzkim motorom iste zapremine.
V12 TDI za istoriju

msn.cars
Proshle godine je VW objavio da je oko 60% svih prodatih vozila iz koncerna na trzhishtu Velike Britanije imalo dizel motor. Shta je dovelo do ovako naglog preokreta? Pa, pre svega se na ovo mora gledati iz konteksta sve evidentnije energetske krize u svetu. Benzinski motori mogu da rade jedino sagorevajuci benzin, dok su dizel motori adaptivniji i, sem dizela, mogu sagorevati i bio-goriva.
Nova generacija Hondinog dizel motora

Sa konstantnim osiromashivanjem nalazishta technih goriva, proizvodjachi sve vishe svojih potencijala ulazhu u usavrshavanje dizel tehnologije, jer se ulja van grupe fosilnih goriva sve ochiglednije namecu kao dominantno gorivo buducnosti. Ova evolucija se, medjutim, nije desila preko noci, tim pre shto su kompanije kao shto su Mercedes i Peugeot, na primer, pocheli sa ozbiljim radom na dizel motorima josh od '70-ih godina proshlog veka. Medjutim, javnost nije pokazivala veliku pazhnju sve do pochetka '90-ih godina, kad je svest kupaca pochela da se menja predstavljanjem modela kao shto su bili Peugeot 306 TDi, koji su dokazivali da dizel automobili ne moraju biti samo shkrti, vec i zabavni u vozhnji.
Sa profilisanjem novog segmenta, proizvodjachi su shvatili da ce izgubiti veliki deo trshishnog "kolacha" ukoliko ne budu imali u ponudi i shiri asortiman dizel motora, shto je oznachilo pochetak svojevrsne tehnoloshke trke u razvoju dizel tehnologije. Da ce rezultati nadmashiti sva ochekivanja ubrzo su u praksi dokazali modeli kao shto je bila chetvrta generacija Golfa u verziji GT TDI, koji je bio toliko bolji od benzinskog modela GTi da je i sam VW bio iznenadjen. Danas mnogi proizvodjachi nude dizel motore izvanrednih performansi, VW u verziji V10 TDI, BMW preferira linijske 6-cilindrichne bi-turbo dizel motore, Land Rover nudi dizel motor u V8 konfiguraciji... Novije generacije dizel motora se ne stide ni nastupa na trkama, a poslednji i ujedno i najveci uspeh dizel motora u automobilskom sportu je pobeda Audijevog V12 na ovogodishnjoj trci u Le Mans-u.
Audijev bolid sa dizel motorom, pobednik Le Mans-a

Shta je ono shto privlachi kod dizel motora? Za pochetak, izvanredna ekonomichnost, nizhe cene osiguranja i nizhi fabrichki porezi na nova vozila. Ipak, cela poenta je u obrtnom momentu. Medju automobilskim inzhenjerima postoji uzrechica: "konjske snage su ono shto kupujesh, obrtni moment je ono shto osecash". Jednostavno recheno, obrtni moment proizvodi onaj osecaja "lepljenja" za sedishte kad se pedala gasa pritisne do poda, jer je upravo moment ta "sila" koja obrce tochkove. Taj osecaj snage kod dodavanja gasa je zapravo obrtni moment na delu.
Obrtni moment je "kec u rukavu" jednog dizel motora, jer se proizvodi u znachajno vecoj kolichini u odnosu na benzinski motor iste zapremine. Zbog znatno vishe kompresije u cilindrima dizel motora, kao i duzheg hoda klipa u odnosu na benzinske motore, dizel motori proizvode mnogo vishe sirove snage i vuchne sile, chak i pri niskim obrtajima. Dodavanjem sistema direktnog ubrizgavanja i turbine, vrednosti obrtnog momenta se mogu odrzhati na maksimalnom nivou tokom shirokog radnog opsega motora, shto rezultira chinjenicom da je snaga dizel motora dostupna u svakom trenutku.
BMW 535d, 560 Nm @ 1300-5000 rpm i 6,5 sekundi 0-100 km/h

Ovo u realnom zhivotu znaci da vozach dizel automobila mozhe izvrshavati nagla i efektivna ubrzavanja bez ikakve drame za volanom. Vozachi automobila sa benzinskim motorom koji u tom sluchaju hoce da "odrzhe ritam" moraju da imaju ili zapreminski veci motor, ili da konstantno maltretiraju motor do granica njegove izdrzhljivosti. OK, pojedini benzinski motori su jednostavno napravljeni tako da se u vozhnji stalno maltretiraju, ali ovo ne samo da ubrzo postaje zamorno za vozacha i putnike, nego i odaje utisak da ste zaglavili u prvoj brzini ili ste upravo ukrali auto.
Uporedjivanjem dva ista modela automobila, od kojih je jedan sa benzinskim a drugi sa dizel motorom iste ili priblizhno iste zapremine, uvek se zakljuchuje da dizeli proizvode malo manje konjskih snaga ali znachajno, chak i preko 30% vishe obrtnog momenta, i josh su ekonomichniji potroshachi. Neki ce sad reci: "da, ali shta cemo za ubrzanje 0-100 km/h?" Je li benzinski motor josh uvek nedostizhan po ovom pitanju? Pa, ne bash... Onoliko zablude koliko mozhe izazvati podatak o famoznim konjskim snagama u kontekstu korisne, realne snage jednog automobila, toliko je i varljiv podatak o tom ubrzanju. Taj podatak nema nikakve praktichne vrednosti tokom 99,99% vremena koje vozach provede za volanom. Za one koji ipak vole da na svakom semaforu ostave tragove svojih guma, razocharavajuce ce delovati chinjenica da su danashnji, moderni dizeli u najvecem broju sluchaja zapravo brzhi u sprintu do 100 km/h od "bratskih" modela sa benzinzkim motorom iste zapremine.
V12 TDI za istoriju

msn.cars
Comment