Zashto dizeli ubijaju benzince

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • overspeed
    CBC Senator XXL
    • 24.05.2005
    • 2779
    • Kosovska Mitrovica

    Zashto dizeli ubijaju benzince

    Pre ne tako mnogo godina chinjenica da vozite auto sa dizel motorom bi znachila samo jedno: ili ste veoma shkrti, ili ste farmer. Oni koji su bili jako shkrti farmeri su reshenje pronashli u konju i konjskoj zaprezi, shto je uostalom bio vid prevoza koji se u to vreme i nije puno razlikovao od dizela: spor, prljav i sa smrdljivim izduvnim gasovima.

    Proshle godine je VW objavio da je oko 60% svih prodatih vozila iz koncerna na trzhishtu Velike Britanije imalo dizel motor. Shta je dovelo do ovako naglog preokreta? Pa, pre svega se na ovo mora gledati iz konteksta sve evidentnije energetske krize u svetu. Benzinski motori mogu da rade jedino sagorevajuci benzin, dok su dizel motori adaptivniji i, sem dizela, mogu sagorevati i bio-goriva.

    Nova generacija Hondinog dizel motora


    Sa konstantnim osiromashivanjem nalazishta technih goriva, proizvodjachi sve vishe svojih potencijala ulazhu u usavrshavanje dizel tehnologije, jer se ulja van grupe fosilnih goriva sve ochiglednije namecu kao dominantno gorivo buducnosti. Ova evolucija se, medjutim, nije desila preko noci, tim pre shto su kompanije kao shto su Mercedes i Peugeot, na primer, pocheli sa ozbiljim radom na dizel motorima josh od '70-ih godina proshlog veka. Medjutim, javnost nije pokazivala veliku pazhnju sve do pochetka '90-ih godina, kad je svest kupaca pochela da se menja predstavljanjem modela kao shto su bili Peugeot 306 TDi, koji su dokazivali da dizel automobili ne moraju biti samo shkrti, vec i zabavni u vozhnji.

    Sa profilisanjem novog segmenta, proizvodjachi su shvatili da ce izgubiti veliki deo trshishnog "kolacha" ukoliko ne budu imali u ponudi i shiri asortiman dizel motora, shto je oznachilo pochetak svojevrsne tehnoloshke trke u razvoju dizel tehnologije. Da ce rezultati nadmashiti sva ochekivanja ubrzo su u praksi dokazali modeli kao shto je bila chetvrta generacija Golfa u verziji GT TDI, koji je bio toliko bolji od benzinskog modela GTi da je i sam VW bio iznenadjen. Danas mnogi proizvodjachi nude dizel motore izvanrednih performansi, VW u verziji V10 TDI, BMW preferira linijske 6-cilindrichne bi-turbo dizel motore, Land Rover nudi dizel motor u V8 konfiguraciji... Novije generacije dizel motora se ne stide ni nastupa na trkama, a poslednji i ujedno i najveci uspeh dizel motora u automobilskom sportu je pobeda Audijevog V12 na ovogodishnjoj trci u Le Mans-u.

    Audijev bolid sa dizel motorom, pobednik Le Mans-a


    Shta je ono shto privlachi kod dizel motora? Za pochetak, izvanredna ekonomichnost, nizhe cene osiguranja i nizhi fabrichki porezi na nova vozila. Ipak, cela poenta je u obrtnom momentu. Medju automobilskim inzhenjerima postoji uzrechica: "konjske snage su ono shto kupujesh, obrtni moment je ono shto osecash". Jednostavno recheno, obrtni moment proizvodi onaj osecaja "lepljenja" za sedishte kad se pedala gasa pritisne do poda, jer je upravo moment ta "sila" koja obrce tochkove. Taj osecaj snage kod dodavanja gasa je zapravo obrtni moment na delu.

    Obrtni moment je "kec u rukavu" jednog dizel motora, jer se proizvodi u znachajno vecoj kolichini u odnosu na benzinski motor iste zapremine. Zbog znatno vishe kompresije u cilindrima dizel motora, kao i duzheg hoda klipa u odnosu na benzinske motore, dizel motori proizvode mnogo vishe sirove snage i vuchne sile, chak i pri niskim obrtajima. Dodavanjem sistema direktnog ubrizgavanja i turbine, vrednosti obrtnog momenta se mogu odrzhati na maksimalnom nivou tokom shirokog radnog opsega motora, shto rezultira chinjenicom da je snaga dizel motora dostupna u svakom trenutku.

    BMW 535d, 560 Nm @ 1300-5000 rpm i 6,5 sekundi 0-100 km/h


    Ovo u realnom zhivotu znaci da vozach dizel automobila mozhe izvrshavati nagla i efektivna ubrzavanja bez ikakve drame za volanom. Vozachi automobila sa benzinskim motorom koji u tom sluchaju hoce da "odrzhe ritam" moraju da imaju ili zapreminski veci motor, ili da konstantno maltretiraju motor do granica njegove izdrzhljivosti. OK, pojedini benzinski motori su jednostavno napravljeni tako da se u vozhnji stalno maltretiraju, ali ovo ne samo da ubrzo postaje zamorno za vozacha i putnike, nego i odaje utisak da ste zaglavili u prvoj brzini ili ste upravo ukrali auto.

    Uporedjivanjem dva ista modela automobila, od kojih je jedan sa benzinskim a drugi sa dizel motorom iste ili priblizhno iste zapremine, uvek se zakljuchuje da dizeli proizvode malo manje konjskih snaga ali znachajno, chak i preko 30% vishe obrtnog momenta, i josh su ekonomichniji potroshachi. Neki ce sad reci: "da, ali shta cemo za ubrzanje 0-100 km/h?" Je li benzinski motor josh uvek nedostizhan po ovom pitanju? Pa, ne bash... Onoliko zablude koliko mozhe izazvati podatak o famoznim konjskim snagama u kontekstu korisne, realne snage jednog automobila, toliko je i varljiv podatak o tom ubrzanju. Taj podatak nema nikakve praktichne vrednosti tokom 99,99% vremena koje vozach provede za volanom. Za one koji ipak vole da na svakom semaforu ostave tragove svojih guma, razocharavajuce ce delovati chinjenica da su danashnji, moderni dizeli u najvecem broju sluchaja zapravo brzhi u sprintu do 100 km/h od "bratskih" modela sa benzinzkim motorom iste zapremine.

    V12 TDI za istoriju


    msn.cars
    http://www.bmw.tv
  • Sasha
    CBC Senator XXL
    • 04.10.2004
    • 4126
    • Novi Sad

    #2
    Ostaje "malo" pitanje poredjenja motora iste zapremine.Svi moderni dizeli imaju turbine, a porede se sa atmo motorima ist/slicne zapremine...
    www.arcs.org.rs/forum

    Comment

    • Marko001
      CBC Senator XXL
      • 09.09.2006
      • 1070
      • Belgrade

      #3
      Da, lično mislim da su vrh turbo benzinski motori, ne dizeli...

      kada se uporede sa njima jedina prednost turbo dizela je manja potrošnja, sve ostalo je na strani benzinca. a ta mana se neutrališe vožnjom na plin koji košta 38 dinara

      Comment

      • Eon
        Moderator
        • 10.03.2005
        • 4225
        • Beograd-NBG-44
        • Superb 2.0 4x4 DSG

        #4
        Hmmmm... ,a zasto se onda dizeli kupuju vise?!?!
        Škoda Superb 2.0 TDI 190 bhp DSG 4x4 2020
        Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 bhp Carat 2017

        Comment

        • Sasha
          CBC Senator XXL
          • 04.10.2004
          • 4126
          • Novi Sad

          #5
          Samo zbog potrosnje iako su skuplji u startu. Sve je stvar licnih afiniteta,para, a i cinjenice da je mnogo vise varijanti motora td u odnosu na turbo benzince.
          www.arcs.org.rs/forum

          Comment

          • starac vujadin
            CBC Senator XXL
            • 27.08.2005
            • 2617
            • Stari grad

            #6
            Hmmmm... ,a zasto se onda dizeli kupuju vise?!?!
            Pa ne kupuju se vise...bar ne jos. Na nekim trzistima da, ali u apsolutnom smislu jos ne.

            Ovaj tekst je apologetski za dizelase i potpuno je neobjektivan.

            Comment

            • TETAK
              CBC Senator XXL
              • 30.09.2004
              • 3034
              • Čačak, Srbija

              #7
              Nije bez značaja ni to koliko prosečan dizel u svom veku predje više kilometara od bratskog mu benzinca!
              Uz laž uvek ide istina, istina je dovoljna sama!

              Comment

              • Kenno
                CBC Senator XXL
                • 21.08.2006
                • 460
                • Zenica, BiH

                #8
                Pa, pre svega se na ovo mora gledati iz konteksta sve evidentnije energetske krize u svetu. Benzinski motori mogu da rade jedino sagorevajuci benzin, dok su dizel motori adaptivniji i, sem dizela, mogu sagorevati i bio-goriva.
                Benzinski motori mogu da rade i na plin. Toliko o "znanju" autora ovog teksta. Sta je ovo, placena reklama?
                Spao je vw na niske grane,
                a smijesno je porediti turbo motore sa direktnim ubrizgavanjem sa atmosferskim benzincima

                Comment

                • zola_
                  CBC Senator XXL
                  • 24.06.2006
                  • 319
                  • Novi Beograd

                  #9
                  prosecan covek voli veci obrtni momenat na niskim obrtajima sto mu pruza turbo dizel, pruza mu i turbo benzinac, ali su oni daleko skuplji i redji i kada se na to doda ugradnja plina uvek dizel deluje privlacnije... to je neko moje misljenje

                  Comment

                  • Eon
                    Moderator
                    • 10.03.2005
                    • 4225
                    • Beograd-NBG-44
                    • Superb 2.0 4x4 DSG

                    #10
                    Pa i dizeli mogu na plin, nista posebno... Govori se o gorivima koje nisu naftnog porekla....
                    Škoda Superb 2.0 TDI 190 bhp DSG 4x4 2020
                    Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 150 bhp Carat 2017

                    Comment

                    • AreOut
                      CBC Senator XXL
                      • 22.07.2006
                      • 590
                      • Zabjelo

                      #11
                      Ma tekst je obicna propaganda, 306 TDi zabavan za voznju?! Hello?!

                      I neka ne pominju Le Mans koji je postao jos zesca propaganda za TDi masine gdje su ogranicili motore na istu snagu zamislite da za benzince dozvole istu zapreminu i pritisak turbine kao kod dizela
                      http://www.youtube.com/watch?v=plxNfU-PA2c

                      Comment

                      • Kenno
                        CBC Senator XXL
                        • 21.08.2006
                        • 460
                        • Zenica, BiH

                        #12
                        Originally posted by Dragand76
                        Nafta jeftinija automobil manje trosi.
                        Izvinjavam se zbog citata, ali moram reci da na pumpi gdje ja sipam litar nafte, tj. eurodizela je skuplji od litre euro 95 bezolovnog i od olovnog supera 98.

                        Comment

                        • BOOST
                          Founder - Admin od Začetka
                          • 29.09.2004
                          • 8726
                          • Gislaved//Sweden
                          • SAAB 9000 AERO R; SA

                          #13
                          Originally posted by TETAK
                          Nije bez zna?aja ni to koliko prose?an dizel u svom veku predje više kilometara od bratskog mu benzinca!
                          Aaaa... ocsh da kazesh da si otkrio zasto kornjache zive dugo
                          Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                          move your mind

                          Comment

                          • LazaNS
                            CBC Član
                            • 24.12.2006
                            • 93
                            • NS

                            #14
                            Savremeni dizeli su jednostavno prijatniji za voznju od benzinaca jer ne morate da drzite motor u visokim obrtajima kad zelite jaca ubrzanja, realno kada bismo poredili dva automobila istih maximalnih performansi od kojih je jedan dizel a drugi benzinac, prilikom normalne voznje oba auta dizel bi imao daleko bolje performanse, dok kada bi se sa benzincom zelele postici mogucnosti dizela pri normalnoj voznji to bi vec znacilo poprilicno forsiranje auta i ogromnu potrosnju takodje pocelo bi da iritira vrlo brzo.
                            E sad jedna stvar se uporno pominje u prilog dizela a to je njihov, naspram benzinaca ogromni obrtni moment. Pa se kaze dizel ima za 50% veci obrtni moment... Ono sto mnogi ljudi ne znaju je da su snaga i obrtni moment nerazdvojno povezani preko broja obrtaja motora. To sto dizeli imaju veci obrtni moment se kompenzuje cinjenicom da se oni vrte na manjem broju obrtaja tako da je za postizanje iste snage benzinca potrebno zavrteti vise. Cinjenica da dizeli bolje povlace proistice ne iz toga sto imaju veci obrtni moment nego zato sto je on bolje rasporedjen, max obrtni moment ostvaruju vec negde na 1800 obrtaja i ostaje takav do nekih 3500. Naravno na osnovu toga sledi da je i snaga bolje rasporedjena i da dizeli pri normalnoj voznji pri prosecnom broju obrtaja razvijaju vecu snagu. Inace snaga je jednaka proizvodu obrtnog momenta i ugaone brzine motora odnosno obrtaji*2*3.14/60.
                            Nekada sam bio pristalica benzinaca, sada vozim dizela i jedina stvar koja je bolja kod benzinaca je zvuk motora(bar kod onih koji se lepo cuju), takodje moze se reci i da su benzinci pouzdaniji pogotovo kod nas. Od gasa se licno jezim.
                            Pozdrav.

                            Comment

                            • BOOST
                              Founder - Admin od Začetka
                              • 29.09.2004
                              • 8726
                              • Gislaved//Sweden
                              • SAAB 9000 AERO R; SA

                              #15
                              Ma da, zato sam ja juche skoro povraco od niskofrekventnih vibracija izazvanih u jednom Mercedesu dieselu.. kesa
                              4 sata mi je bilo muka, ko da sam bio u smrdljivom autobusu na putu na neko selo negde
                              Att mäta är att veta...to measure is to know...meriti je znati..
                              move your mind

                              Comment

                              Working...
                              X