Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u Evropi (u prvom postu)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expendable
    CBC Senator XXL
    • 04.11.2009
    • 3662
    • Bor

    Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

    Cougar je lepo objasnio. No kako sam već pominjao "slučaj" moram da dodam par re(čeni)ca.
    TNG po pravilu poskupljuje zimi (mada je do sad nije bilo, pa im jedan izgovor manje). Ostalo stoji ali je ZAISTA više izgovor nego što bi stvarna kalkulacija trebala da bude. Ne zavaravajte se, uz naš epitet "šljiva republike" prave tržišne utakmice i nema već se par najvećih uvoznika osim NIS-a ("oba tri do četiri") lako dogovore da poskupe dinar-dva više nego što bi moglo.
    Tačno je i to da je TNG kod nas bio malo jeftiniji od okruženja a da je i dalje prihvatljive cene ali bih baš voleo da čujem suvislo objašnjenje (teško, osim teške laži) za sledeće: 67,5 din. je cena kada je nafta bila 88$ po buretu sa kalkulacijom na 90$ (tačno da nije linearna zavisnost LPG-crude ali prilično jeste), nafta padne (uz sličan kurs €-$) na 83$ niko ni da pokuša da cenu vrati na 65 ili 65,5 posle dve nedelje cena nafte je malo krenula gore ali se i dalje koleba između 83 i 85$ (čak je jutros Brent nešto i pao i jedva da je iznad 83$). Dakle 15-tak dana "ekstra profita" lepo baš po onoj "naši su nam klijenti najvažniji" (naravno kada vam obezbeđuju ektra zaradu, tu ste zaista u pravu).
    Uzgred i blagi oporavak dinara (cca. 1%) je nešto što naftašima ide u prilog.
    Psihološka granica cene plina je na 0,65€ po litru što je taman (po gornjem kursu) 70din. za litar TNG. Sve mi se čini da je uz iste "inpute" naftaši pre nove 2011. neće probiti, ali uz "pršti, pršti bela staza ..." evo vam cene preko 70din. ako ništa drugo od februara kada se usklađuju akcize.
    Ovo je još jedna stvar o kojoj se zaista malo priča u javnosti (NIKO NIJE ZAINTERESOVAN - ? malo cvrc) a to da je ZVANIČNO oformljena radna grupa u ministarstvu energetike koja već mesec dana razmatra da poveća poreze (akcize ili ukupne) na plin a smanji na benzin i dizel da bi se povećao priliv u budžet. Koliko znam odluku nisu doneli ali ako je donesu eto plina samo po toj osnovi na 75din. po litru.
    Ako im ovo prođe, onda neka nas šišaju i prvi glasam za PDV od 25% jer ćemo na prethodnom dokazati da smo OVCE a one i jesu za šišanje. Ako je povučen zakon o penzijama pod "pritiskom" moralo bi i ovo! U Francuskoj možda vlada nije pala na prethodnom ali kada bi ovako nešto probali, ne bi ostalo na velikim demonstracijama nego bi se desila "Francuska Revolucija" (možda bi aktivirali i rekvizite iz njihove "civilizacijske" istorije).
    Nije samo zbog ekologije (ionako ih zabole ...) koja je samo vešto iskorišćena za uvođenje novih poreza (na belu tehniku, kompjutersku opremu i uopšte elektroniku ali i na moju omiljenu temu - Motorna ulja), već zbog proste činjenice da su već ljudima pouzimali pare za ateste plina i druge harače, navukli ljude na plin (koji realno treba da je max. 60% cene benzina) pa sad "puji pike ne važi" i ko vas j... (pa Vi gospodo - vlast, kao što neko reče "ne treba mi sex, vlast me svaki dan j...).
    Kao što je "kristina990" (na blogu doduše) lepo primetio: "nećemo tako kolege" (vidi na blogu link za YouTube link), ne damo plin na više od 60% cene benzina makar nas zamrzao MMF, Svetska Banka, EU ne bi trebao jer su oni dugoročno (red i zakon, šta reći) propisali manje poreze za LPG i to za sada do 2018. (na 10 godina). E kod nas čim nemaš pare i čim treba da finansiraš "obešene o budžet" (da se razumemo i tamo ljudi rade i većina zaslužuje i veće plate ali generalno je previše a i često je izgovor za curenje novca na razne strane) menjamo "dugoročne" ciljeve i strategiju.
    I da skratim (pretera ga brate), benzin je zbog fiksirane cene (a kurs ne može, j.b. ga) i pada vrednsti dinara od skupljeg u okruženju postao "zlatna sredina" i čak jeftiniji od pravih repera. Nemam ništa protiv toga (i sam trošim benzin, celih 5 litara mesečno) ali ne ako je preko cene TNG-a (koji trošim i do 100 litara).
    Pad monopola NIS-a na gorivo (praktično benzin i lošiji dizel, jer TNG i ED su kobajagi već na liberalnom režimu) će u prvih par meseci doneti uglavnom bolji kvalitet. Cene (koje u februaru sigurno rastu) bi tek mogle da ostanu stabilne na nekih 125 do 135 din. po litru. Blagi pad (relativni i zavisno od cene nafte) bi mogao da se desi tek u drugoj polovini godine ili u 2012.
    Iole bolju cenu goriva bi imali samo uz bolju poresku politiku ali ta tema je odavno zaključana pa ne bi da je ponovo otvaram na "mala vrata".
    Zaista me brine REALNA mogućnost da TNG u februaru može ne samo da dođe do 80 već možda i svih 85dinara za litar što je zaista previše i u odnosu na benzin (cca. 125). Sa odnosom 2:3 TNG će i dalje ostati isplativ ali ne u toj meri. Ljudi koji manje prelaze u toku godine će se sigurno pokolebati i mnogo će manje ljudi ugrađivati TNG. Ovo je CIVILIZACIJSKO nazadovanje ali da li je uopšte relevantno "među jadnim šljivama", koliko smo uopšte civilizacija zaista se sve češće pitam.
    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

    Comment

    • expendable
      CBC Senator XXL
      • 04.11.2009
      • 3662
      • Bor

      Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

      Ovo inače nije neophodno (podrazumeva se) i većina članova je sigurno ukapirala, međutim ima i mnogo sveta sa strane (prolaznika), pa kao ...
      Napomena: zaista nisam želeo da iole stvar obojim politički (što je na forumu i zabranjeno; valjda se i vidi da nije bilo namere) sve u vezi p... je uzgredno. "Vlast" (kao i kod Nušića) je opšta kategorija i opšta (nacionalna) propast, stara, nova ili buduća (ajd' i Neo bi rekao "Ne znam šta nosi budućnost" pa da ne budem baš decidan).
      Na žalost (veliku) od dugoročnih i veoma dobrih planova se lako posustaje kada treba krpiti budžet. Činjenica je da već ima blizu pola miliona vozila na TNG a za pad prihoda od goriva neko mora biti kriv, pa udri na one koji su najmanje. Aman, ljudi slabo uopšte voze kola, firme manje razvoze robu nego pre krize, ... nemojte po TNG-u.
      Uostalom imamo smešnu situaciju da je struja ponovo relativno jeftina i svakako ispod nivoa za finansiranje novih kapaciteta. Grejanje na gas skuplje nego na struju (šljive su se srećom već navikle a i rodilo, bar u mom kraju) ?!?
      Šteta što nemamo pare za Volt ili tako nešto jer bi se vozili za bagatelu (doduše setili bi se posle par meseci, a jeftina vožnja kao da je ustavom zabranjena - možda i jeste?!).
      Energetski bilans je baš idealan. I da ne bude sve tako loše i crno, ne mogu a da u vezi ovoga ne pomenem izvanredan NOVI Prostorni Plan. Impresioniran sam. Ima mnogo tačaka u vezi smanjenja zagađenja (zar nije i TNG bar deo toga?). Na žalost realizacija je (biće) tu klimava. Kao i u mnogim drugim oblastima: nije dovoljno urediti i deklarativno se zalagati (za TNG ili Metan) treba to sprovesti i u praksi ALI na DUŽI ROK.

      Čemu pomalo nepotreban tekst koji se podrazumeva?
      Znate kako kažu u Voćka (biraj: banana, šljiva, ...) republikama: SVE ŠTO NE KAŽEŠ BIĆE UPOTREBLJENO PROTIV TEBE, zato bolje odma' pričaj (i pre ona dva-tri šamara što je prosečan nivo izdržljivosti iole pismenijeg člana našeg društva).
      Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

      Comment

      • expendable
        CBC Senator XXL
        • 04.11.2009
        • 3662
        • Bor

        Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

        Cena TNG-a ide brže napred nego što sam očekivao. Već je 69 din. (68,5 do 69,5). Prva psihološka granica od 70din. neće biti probijena u novembru ali bi mogla da bude već u decembru.
        Ipak moram da naglasim da je ovaj put ZASNOVANA. Radi se o sledećem:
        Cena nafte stagnira i drži se na 84-85$ po barelu, međutim dolar je ojačao i sa 1,37 za evro dogurao na 1,32. Ne treba zaboraviti da je 67,5din. bilo za 1,37 ali i cenu nafte od 88$ po barelu, tako da je ovih 69 baš na gornjoj granici (a i podnošljivosti).

        Dolar je morao da ojača (očekivalo se) nakon kilavih mera vlada Irske i Portugalije (i još kilavijih ekonomija, što se za Potrugalsku znalo ali za Irsku vešto prikrivalo; sve to relativno i u odnosu na pre svega Nemačku koja bila kriza ili ne drži ceo EU i naročito evro a ovi drugi su kilosteri veći ili manji). Lično sam mislio da će za nedelju-dve ostati na 1,35 jer je Portugal odavno aktuelna tema a i Irska se očekivala, verovatno je zato što su se "aspekti planeta" poklopili (konjukcija u ovom slučaju).

        Blaga zima (bar u Evropi mada i globalno) i znaci da je oporavak ekonomije skroman drže cenu nafte inače bi bila između 90 i 100 što je neka realnost. Kako su cene industrijskih metala i uopšte berzanskih roba u drugoj polovini novembra pale (čak neznatno i zlata) za narednih 10 do 15 dana cena nafte bi mogla i da miruje ili da blago padne ali ne ispod 80$. Ipak ukoliko i decembar ne bude blaži nego obično (vrlo moguće) godinu ćemo pre završiti na 90$ po buretu nego ispod 80$, ipak je zima ("i hladno je svima").

        Cena TNG-a uz eventualni manji pad na 65 do 68 (ukoliko dolar ne nastavi da jača, ne verujem za ispod 1,3 osim ako dežurni kilosteri EU ne zakukaju pred božićne praznike da im Nemci kupe poklone) i to na početku decembra od 10. pa na dalje verovatno probija granicu od 70din. za litar. Sve ovo bez upliva države. Inače ukoliko (kao za cigarete) uvedu povećanje poreza na TNG eto nama njega na 75 već sredinom decembra. "Nemojte ljudi ...".
        Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

        Comment

        • cikabosko
          CBC Veteran
          • 13.11.2008
          • 146
          • Novi Beograd

          Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

          Originally posted by expendable
          da je običan NIS-ov BMB (više i nema "olovnog") pravo đubre.
          Specifična težina BMB-95 iz pančevačke rafinerije je u zadnje vreme konstantno manja nego onog iz novosadske rafinerije.
          Npr., ukoliko je kod pančevačkog na 15 °C ρ = 0.749, kod novosadskog je ρ = 0.751.

          Stalno stižu neproverene informacije o gorivima koja se proizvode u novosadskoj rafineriji.
          Pre četiri-pet godina govorilo se da je postrojenje za proizvodnju BMB-95 tehnološki naprednije od pančevačkog pa je zbog toga novosadski bezolovni kvalitetniji.
          U zadnje vreme se pak, ljudi žale na loš kvalitet novosadskog BMB-95.
          Da li gustina goriva ima veze sa tim ?
          U pančevačkoj rafineriji se oktanski broj BMB-95 godinama povećavao prekomernim prisustvom butana u benzinu, pa je zbog toga dolazilo do velikih gubitaka tokom transporta, kao i tokom skladištenja.
          Vrlo brzo dolazi do izdvajanja butana, pa se stoga smanjuje kvalitet ( oktanski broj benzina ), tako da vrednosti koje određuju kvalitet BMB-95 u maloprodaji ne odgovaraju onima iz Uverenju o kvalitetu koja su konstatovana u rafineriji.
          Kod nas gorivo u maloprodaju uglavnom odlazi direktno iz proizvodnje, sa znatno većom temperaturom od spoljne (atmosferske).

          Comment

          • expendable
            CBC Senator XXL
            • 04.11.2009
            • 3662
            • Bor

            Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

            Poštovani "cikabosko",
            Naravno da specifična gustina ima veze sa kvalitetom goriva, u ovom slučaju benzina.
            Veća je uglavnom zbog većeg sadržaja aromata i samim tim lošijeg kvaliteta goriva. Ipak razlika od 0,002 g/ml nije baš krunski dokaz za bilo šta pa i ovakvu tvrdnju.
            Nisam želeo da dajem tako "jake" izjave, pogotovu kada kritikuju (bilo šta). Ipak kod benzina iz domaćih rafinerija (osim evropremijum-a) mogu google puta (10 na 100-ti) da ponovim da je "obično đubre od goriva".
            Uostalom šta sam NIS kaže o ovoj temi (hvaleći evropremijum):
            "евро премијум БМБ 95 садржи:

            Највише 10 милиграма сумпора по литру, односно, 65 пута мање у односу на безоловни моторни бензин
            Смањен садржај олефина за 4%(са 22% на највише 18%)
            Смањен садржај аромата за 20%(са 55% на највише 35%)
            Смањен садржај бензена пет пута (са 5% на највише 1%)"

            Ovo sa sumporom im je baš čist "autogol". Mogli su da kažu makar "i do 65 puta manje". Pominjanih 10ppm nije loše ali i dalje nije za posebnu hvalu kada ED5 ima isto toliko. Živimo u eri "nultog" sadržaja sumpora u benzinu (makar negde daleko, recimo u Mađarskoj gde MOL pravi takav). Sadržaj aromata od preko 50% je prava katastrofa (nije za dalji komentar, biće puno biiip-ova). Ali tu nije kraj: dozvoljeno je neverovatnih 65% !??
            Zaista ne bi vas ni razumeli o čemu pričate kada bi ove podatke ispričali nekom iz neke zapadne rafinerije.
            Sadržaj benzena i do 5% (kada moram da ih branim od samih sebe) je još gore, prosto neverovatno!
            Možda skraćeni intervali izmene ulja od 2x ili čak 3x i nisu tako preterani?
            Doduše MB 95 (sa olovom) koji se (valjda?) više ne proizvodi mogao je da ima i 1000ppm sumpora (mašala, ovo je i za običan dizel mnogo, doduše D2 može i 10x više da ima, ma super nam je, niko nema što mi imademo). Gustina? Nije ni propisana (verovatno dizelaških 0,8 nije bio tako nemoguć događaj).
            Dakle evropremium jeste po evropskim standardima ali opet ispod proseka Zapadno Evropskih benzina.
            Lepo je čuti da ima najviše 35% aromata ali uobičajeno je da dobri benzini imaju između 15 i 35%.
            Kad smo kog gustine Shell daje specifikaciju od 0,720 g/ml kao tipičnu (prosečnu) što bi značilo (verovatno) 0,71 do 0,73.
            Dobro zavisi o kome se benzinu radi (ovaj je 95 oktana bezolovni), imaju oni i bolje (V-Power)
            Hvala za informaciju kako se 95 oktana u rafineriji pretvori u 92 do 93 na pumpi. Inače teško bi me čak i laboratorijski nalaz ubedio da na pumpama MB ili BMB ima 95 oktana (možda tek ponekad, inače 91 do 94 verovatno u proseku).
            No, uskoro ističe monopol pa možda za par meseci dobijemo i bolje benzine. U svakom slučaju evropremium za iole bolje ili novije automobile. Nećete ništa primetiti u vožnji (ili jako malo) ali vaš motor, katalizator (i životna sredina) će vam biti zahvalni.
            Uglavnom hvala što ste sa novim detaljima (meni nedostupnim) potvrdili OPŠTE POZNATU istinu da je NIS benzin bio (i sada većim delom) "pravo pravcato đubre", ali šta da se radi, 50% vodovodske vode u Srbiji (po novijim istraživanjima) ne ispunjava standarde vode za piće. Što bi se iko sekirao za kvalitet goriva?
            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

            Comment

            • cikabosko
              CBC Veteran
              • 13.11.2008
              • 146
              • Novi Beograd

              Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

              Kako se približava 1. Januar 2011. kada dolazi do delimične liberalizacije uvoza naftnih derivata na dnevni red dolazi pitanje kakve cene i kvalitet derivata možemo očekivati od februara 2011.
              Neminovno će doći do povećanja državnog dela harača u strukturi maloprodajne cene jer će akciza po litri goriva najverovatnije biti povećana za procenat inflacije u 2010. godini, dakle oko 9 odsto.
              Akciza na motorne benzine, sa 44.7 na 48.7 ( 4 dinara )
              Akciza na dizel goriva, sa 30.47 na 33.2 ( 2.74 dinara )
              Akciza na tečni naftni gas sa 15,24 dinara po kilogramu, ili oko 8,38 dinara po litru, na 16.61 dinara po kilogramu ili oko 9,13 dinara po litru ( 1.37 dinara po kg ili 75 para po litri )
              Od 1. januara će biti dozvoljen uvoz samo onih naftnih derivata koji ispunjavaju EURO 5 standard, tako da će prometnici moći da se snadbevaju sa vrstama goriva koja ne ispunjavaju EURO 5 standard ( radi se o dizel gorivu D-2 koje sadrži do 10000 ppm sumpora (trenutno je od 5000-7000 ppm) , kao i o bezolovnom motornom benzinu BMB 95 koji u sebi sadrži više o 10 ppm sumpora ( trenutno je to od 200-300 ppm), iskjučivo od NIS-a, kao I do sada.
              Veleprodajna cena naftnih derivata koje proizvodi Naftna industrija Srbije.
              1. Motorni benzin BMB 95 - 51,50
              2. Dizel gorivo D-2 - 56,56
              3. EVRO dizel - 66,93
              4. EVRO premijum BMB 95 - 60,21
              Najviša dozvoljena maloprodajna cena naftnih derivata koje proizvodi Naftna industrija Srbije
              1. Motorni benzin BMB 95 (VP cena )51,50 + (maloprodajna marža) 5 + (akciza) 44.70 + ( PDV 18% ) 18,21 = 119.40 dinara.
              2. Dizel gorivo D-2 (VP cena )56,56 + (maloprodajna marža) 5 + (akciza) 30.47 + ( PDV 18% ) 16,56 = 108.60 dinara.
              3. EVRO dizel (VP cena )66,93 + (maloprodajna marža) 5 + (akciza) 30.47 + ( PDV 18% ) 18,43 = 120.80 dinara.
              4. EVRO premijum BMB 95 (VP cena )60.21 + (maloprodajna marža) 5 + (akciza) 44.70 + ( PDV 18% ) 19,78 = 129.70 dinara.



              Kako su evrodizel i TNG na režimu slobodnog uvoza već dugi niz godina i kako je verovatno da će većina prometnika zadržati visok nivo maloprodajnih marži na evrodizelu ( oko 15 dinara po litri ), ostaje pitanje o visini cene uvoznog bezolovnog benzina EVRO 5 standarda.
              Znamo veleprodajnu cenu EVRO premijum BMB 95 koji proizvodi NIS, i koja je trenutno 60.21 dinara po litri, pa bi bilo korisno saznati veleprodajnu cenu ove vrste goriva u rafinerijama I skladištima širom Evrope.
              Veleprodajna cena EVRO premijuma BMB 95 u skladištu Lukoila u Blagoevgradu je trenutno 0.989 leva po litri, t.j. 54.90 dinara, ili 5.3 dinara po litri manje od cene NIS-a.
              Veleprodajna cena BMB 98 EVRO 5 standarda u skladištu Lukoila u Blagoevgradu je trenutno 1.081 leva po litri, t.j. 59.31 dinara, što je 90 para po litri manje od cene NIS-ovog benzina od 95 oktana.


              Akciza na naftne derivate u Srbiji i zemljama Evropske unije. ( u dinarima po litri )

              Država_____Akciza benzin_____Akciza dizel_____Akciza TNG
              Srbija__________44.70_________30.47_________8.38
              Bugarska_________37.48_________32.83_________10.23
              Rumunija________ 37.24_________ 31.37________ 7.55
              Kipar____________ 38.41_________ 35.31________ 7.36
              Letonija_________ 40.64_________ 35.35_________ 7.48
              Estonija_________ 45.24_________ 42.04_________ 7.37
              Španija__________ 45.44_________ 35.42_________ 3.38
              Litvanija_________ 46.48________ 29.35________ 17.9
              Austrija_________ 47.29_________ 40.13_________ 15.36
              Mađarska_________ 47.51________ 38.54_________ 10.43
              Poljska__________ 48.27_________ 32__________ 11.3
              Malta___________ 49.15_________ 37.71_________ ne koristi se
              Luksemburg_______ 49.44_______ 33.17________ 5.98
              Slovenija_________ 51.84________ 45.69________ 7.36
              Češka___________ 54.05_________ 46.09_________ 9.11
              Slovačka_________ 55.05________ 39.38________ 15.24
              Švedska_________ 58.07_________ 49.73_________ 9.65
              Irska___________ 58.12_________ 48.05_________ 5.19
              Italija___________ 60.35_________ 45.26_________ 13.4
              Danska__________ 60.64_________ 41.32_________ 28.77
              Portugal_________ 62.38_________ 38.99_________ 6.45
              Francuska________ 64.94________ 45.84________ 6.33
              Belgija__________ 65.65_________ 42___________ 0
              Finska__________ 67.09_________ 38.95____________ 0
              V.Brit.__________ 67.18_________ 67.18_________ 19.73
              Nemačka_________ 70.03________ 50.33_________ 10.61
              Grčka___________ 71.69_________ 44.08_________ 7.36

              Comment

              • cikabosko
                CBC Veteran
                • 13.11.2008
                • 146
                • Novi Beograd

                Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                Originally posted by expendable
                Poštovani "cikabosko",
                Naravno da specifična gustina ima veze sa kvalitetom goriva, u ovom slučaju benzina.
                Veća je uglavnom zbog većeg sadržaja aromata i samim tim lošijeg kvaliteta goriva. Ipak razlika od 0,002 g/ml nije baš krunski dokaz za bilo šta pa i ovakvu tvrdnju.
                Pogledah juče,
                Pančevački BMB-95 - 15 °C ρ = 0.757, sumpor 171 .
                Novosadski BMB-95 - 15 °C ρ = 0.7615 ( na -20 specifična gustina će mu biti 0.7895, skoro kao dobar evrodizel na +40 ), sumpor 383 .

                Comment

                • expendable
                  CBC Senator XXL
                  • 04.11.2009
                  • 3662
                  • Bor

                  Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                  Hvala na informacijama!
                  Sada se malo bolje vidi da je benzin iz Pančeva bolji od onog iz Novog Sada.
                  Ipak čak i iz ovo malo podataka mora se primetiti da su oba zapravo LOŠA.
                  Naravno ne mogu da poreknem da je benzin ipak boljeg kvaliteta nego pre 5 a naročito 10 ili 15 godina (čak i bez čuvene sirijske nafte sa najviše sumpora u Sunčevom Sistemu).
                  Kao što sam i pomenuo ali i da naglasim: ako je specifikacija do 650ppm sumpora ne znači da će imati baš 500 nego pre 2 do 3 puta manje od granice (Pančevo), mada NS ima 59% od gornje granice (i prelazi ED po Euro 3 normi, bar su ovo mogli da izbegnu).
                  Dakle, različiti utisci su upravo zbog činjenice da iz dve rafinerije dolazi gorivo različitog kvaliteta (mislim neke razlike mora da bude ali navedeno je preterano). Uz to i šarže mogu biti značajno različite, plus kvalitet kamiona za prevoz i rezervoara za prijem goriva, i eto polemike bez razloga. Može biti podnošljivo (dobro teško) ali i katastrofa.
                  Taman sam hteo da se izvinim i da kažem da sam sa izrazom "đubre" malo preterao, kad ono taman tako kako sam mislio ili još i gore.
                  "Bar se (kao u reklami) nasmeši kada me vidiš (na pumpi jer nemam šta drugo da sipam) i ostani đubre do kraja! (bar do kraja monopola)".

                  P.S.
                  Par puta sam i sam proveravao spec. tež. benzina BMB ali i MB95) i rezultati su bili između 0,740 i 0,756.
                  U svakom slučaju iole bolji benzin bi MORAO da ima ispod 0,75 (manje bitno) i sasvim sigurno sumpor ispod 100ppm (tek za 2-) ili naravno da bude bar u granicama Euro 4 ED-a (sumpor ispod 50) mada i onda teško da bi se mogao nazvati "evropskim".
                  Povrh svega odavno se i MB i BMB "grčevito bore" da makar u rafineriji imaju 95 oktana. Moralo bi bar 96 (i to prosek) da bi na pumpi bilo 95 ili 94 kao apsolutni minimum.
                  Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                  Comment

                  • expendable
                    CBC Senator XXL
                    • 04.11.2009
                    • 3662
                    • Bor

                    Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                    TNG opet poskupeo! I opet opravdano. Cena nafte gore odmah i cena TNG-a.
                    Nisam baš potrefio kratkoročno kretanje cene nafte ali trend jesam. Preciznije kratkoročne prognoze su isuviše ozbiljan posao (pa opet i eksperti maše) i traže puno vremena i puno informacija. Naročito opšte privredne situacije.
                    Osnova promašaja je neočekivan rast indeksa berzi (mada u decembru čest) koji podgreva (iluzije) da je kraj krize blizu (gde bi nam bio kraj da je tako blizu). Dobro, izlazak iz krize možda sačeka i jesen 2011. ali znaci oporavka su tu i blagi pozitivni trendovi drže Dow sigurno preko 11000 (čak i oko 11500) a Dax blizu 7000. Psihološke granice od 12000 (12500) i 7500 nisu daleko ali da bi te vrednosti bile 'zakukane' godišnji bilansi bi morali da potvrde predviđanja (ili ih za neku nijansu nadmaše) a to će sačekati kraj januara.
                    Sve u svemu, nafta je probila 'prvi psihološki bedem' od 90$ i stigla do 91,4$ za bure (doduše tek krajem nedelje; doduše u USA je još na 89$).
                    Malo spašava to (mada je doprinelo da cena pređe 'crtu' od 90) što je evro sa 1,32 dogurao na 1,34$ što znači da je nafta sa 64 stigla tek na 68€.
                    Sve u svemu 71,5din. za litar TNG-a nije malo ali je realno. Na lukoil-u 119,4 prema 70,9 (odnos 1,684) ili na NIS-u 117,4 prema 70,5 (odnos 1,665). Već smo na 1,65:1 (benzin:TNG) što je jako malo. Za ovo vam treba skoro 15k km da isplatite vakuum ili 25 do 33k km za 'sekvent' i celih 40k km za neke fabričke ugradnje. Ovo je za ljude koji manje prelaze (10 do 15k km godišnje): godinu (do godinu ipo) za prvi slučaj, preko 2 do 2,5god. do celih 3 u poslednjem slučaju da bi se instalacija isplatila.
                    Sad je cena taman da se prisetimo da kod mnogih modela (naravno manjeg dela) idealno treba na tri do pet rezervoara plina potrošiti i jedan benzina ili makar da uzmemo u obzir da je zima pa da ako uz jutarnje 'kresanje' ( ) vozite na benzin i ako je prva 'tura' tek nekoliko km pa tek sledeći put (u toku dana) prebacite na TNG (naravno još je u plusu mislim na mali minus).
                    Ostaje nada da neće baš stiči do 3:2 (jer će kako kome istekne atest, makar karburatorski, početi da skidaju instalaciju, dobro ovo je malo pesnički rečeno ali neki će to i da urade pri takvom odnosu cena) pre svega što bi to totalno obesrabrilo većinu da pređu na TNG.
                    Ostaje i nada da će nafta flukturirati oko 90 i da će se ostvariti 'nepisani koncenzus' o tome da do kraja 2010. nafta neće preći 75€ ili 100$ i da će čak ostati u granicama razumnog od 85 do 95$ ali je to pomalo u nadležnosti 'odozgo' jer podrazumeva nastavak normalne ili malo blaže zime i Dow-a do 12000. Doduše skok cene zlata sa 1385 na 1415$ (u jednom danu) ukazuje da je sve moguće (i da zlato dođe na 1500 za uncu što bi automatski naftu lansiralo na preko 100).
                    Ujedno kretanje cene zlata je 90-95% u okvirima mog omiljenog ekonomiste kome je to i specijalnost a kako je predvideo 90 do 100$ za naftu (još pre 11 meseci) na kraju godine nadam se da će i to ostati tačna prognoza.
                    Za ono što možemo očekivati 2011. otom-potom (sredinom januara).
                    Zaključak: ne tražimo da se odnos cene benzin:TNG vrati u normalu jer to jedino može tako što bi poskupeo benzin.
                    Očigledno je da je njegova cena nerealno niska (mada podnošljivo) i da je država (pravilno ) rešila da po cenu izgubljenih par miliona € drži sadašnje cene benzinu (pre svega) i D2 dizelu (i tek delom ED-u što je već puklo a tek će pući kao mleko) bar do druge polovine decembra (ili posle 20.) da bi veće cene za kraći period manje uticale na inflaciju (a moraju da utiču) te da se ona (statistička*) zadrži na 9,9(99)% - što bi rekli jednocifrena, iako je realna (po džepu podanika** iste) odavno na nekih 20%.
                    Posle nove godine očekujem da će odnos biti 1,8:1 (ili 9:5) baš kao celzujus:farinhajt ali pre svega kroz skuplji benzin.
                    A onda sa mačkarskim februarom i nove akcize pa dok se ispotreznimo od dve nove godine eto nama pritisak 140/80 taman da preživimo ali ne i da pucamo od zdravlja.
                    No ima i lepših stvari, sva je prilika da ćemo razbiti Francuze kao zvečku i po prvi put osvojiti Dajvis Kup

                    * ovo je već ušlo i u udžbenike (možda još ne kod nas) i odavno je 'javna tajna' da između zvanične i stvarne inflacije uvek postoji 1-2% razlike (ili na 10% celih 5), zapravo da je stvarna 20-tak % od procenta veća (3% umesto 2,5%).
                    Što je ona veća i pocenat na procenat se povećava. Na 10 ili više godina veoma osetna pojava. I dokazano google x.
                    ** na žalost jesmo prevazišli 'sužnje' ali go 'građana' ima da guslamo još koju godinu (deceniju? - ne daj bože).
                    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                    Comment

                    • gogi11
                      CBC Senator XXL
                      • 26.10.2009
                      • 790
                      • Sever Srbije - Novi Sad

                      Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                      Bravo bravo
                      Mogao bi da postanes nas kolumnista bez problema (ili to vec negde i radis) .

                      Comment

                      • Cvagen
                        Banovan
                        • 17.04.2010
                        • 122
                        • Beograd

                        Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                        @Expandable, nije mi jasno nekoliko stvari.

                        Ako je, prema podacima koje si izneo:

                        Barel nafte poskupeo za ~2%,
                        odnos Euro/$ se povećao za ~1,5%,
                        zlatu povećana vrednost oko ~2%
                        i ako je stvarna srbijanska inflacija 6/5 od proglašene,

                        šta tačno opravdava TNG da poskupi za skoro 30% u 3 meseca, a ne ~2,2% koliko bi nauka zvana matematika dozvolila prilikom računanja srednje vrednosti

                        ili u slučaju manijakalnog sabiranja svih inflacija ~6,6% ?


                        Zašto u Republici Srpskoj cena ne divlja kao u Srbiji ? Kakvim mehanizmima je oni drže na ~55 din/l ?


                        Da li se, pri određivanju cena, TNG tretira kao derivat nafte ili ne ?!

                        Šta nas tačno štiti od sutrašnjih opravdanja tipa: Pao izvoz malina u Tadžikistan...Žirafe na Marsu...Uginuo poslednji panda medved... ?!

                        Comment

                        • expendable
                          CBC Senator XXL
                          • 04.11.2009
                          • 3662
                          • Bor

                          Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                          Poštovani,
                          Samo niste čitali ranije tekstove (post-ove) u ovoj rublici. Opravdana su tek zadnja dva poskupljenja TNG-a a u prethodnom tekstu sam pisao samo o POSLEDNJEM (u nizu). Moj stav je zapravno da cena TNG-a nije normalna i da se odnos cene benzina i TNG-a do te mere poremetio da to nigde nema (osim u Turskoj). Uobičajeno je da on bude oko 2:1 ili u novije vreme 1,8 do 1,9 (veći deo Evrope). Ako nafta poskupi 2-3% i evro još 1% normalno da i TNG poskupi 2,5-3%. Naravno kada poskupljuje jako su brzi da to prate a kad je nafta sa 88 dropnula na 83$ nigde ih nije bilo.
                          Situacija na srpskom tržištu derivata koji nisu pod monopolom NIS-a (prestaje do kraja godine, ali suštinski do sredine iduće) je skoro klasičan primer Oligopola (par velikih kompanija se 'konkuriše'). Malo je bolje od monopola ali nije daleko od toga. Česta je situacija da par od kompanija dele TNG cisternu (provincija) te je konkurencija tek na autoputu Bgd.-Niš i u većim gradovima.
                          U tom smislu teško je očekivati fer igru. Pogotovu što je situacija da imamo praktično 2 velika (NIS i Lukoil) i još 2-3 srednja (MOL, EKO, ...) dobavljača. Slično je i u telekomunikacijama (mobilna telefonija) ali je opet za nijansu bolja situacija.
                          Znači ne opravdavam ni dobavljače ni državu. Ipak ako ih kritikujem moram i da naznačim i koliko-toliko dobre poteze (makar i iznuđene). Čak i kad pozdravljam poteze nadam se da se primećuje blaga ironija u svemu tome.
                          Suština pisanije je da ako se već država meša neka se meša kako treba. Poskupljenje TNG-a sa 55 na 67 nije bilo dovoljno zasnovano (mada iskreno rečeno vrlo blizu toga, nekih 15% je bilo neminovno, kurs par % i nafta 10-12%) ali sa 67 ili 68 na 71 već jeste.
                          Moramo biti realni. Živimo u eri skupe nafte te ni TNG ni ostali derivati više (nikada) neće biti jeftini. Početak 2009. je bio apsolutno najniži nivo koji ćemo videti u budućnosti.
                          Lično me nervira odnos cene benzina i TNG ali nisam zato da benzin (odmah) poskupi.
                          Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                          Comment

                          • expendable
                            CBC Senator XXL
                            • 04.11.2009
                            • 3662
                            • Bor

                            Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                            Originally posted by gogi11
                            Bravo bravo
                            Mogao bi da postanes nas kolumnista bez problema (ili to vec negde i radis) .
                            Pa već jesam (motorna ulja - kroz horizont događaja). Doduše em sam probio tu "kratku formu" (obično do 500 reči) i prešao na oblik 'kratke priče' (tematika i nije baš za kolumne). Osim toga ne naglašavam to da je počelo kao ideja o kolumni jer je u međuvremeno postalo hype i moda na estradi. Nije što je forma pomalo profanisana (no sa druge strane postala popularna) nego što se za autore kolumna prvo pomisli (u stilu dobra ti kolumna ali bi rađe da te ...) pa nekako ne bih da me to (makar virtuelno) zadesi.
                            Jer može autor (kraćih) popularno-stručnih tekstova ili tako nešto?
                            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                            Comment

                            • tomamega
                              CBC Senator XXL
                              • 19.03.2009
                              • 715
                              • Beograd / Crna burma, prim. prev.
                              • Citroen C4, 1.6 Hdi, 110ks

                              Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                              Ja bih samo dodao da postoji još jedna veoma bitna stavka, koja nikako ne sme da se smetne s uma. To je odnos između ponude i potražnje. Čak iako svi ostali elementi budu isti (kurs dolara, odnos Eur-$, itd.), ako je tražnja na svetskom tržištu porasla, naravno da će i cena proizvoda porasti. Ako ponuda poraste, cena će ići na dole. Koliko ja primećujem, cena TNG je porasla skoro u svim državama - Bugarska, Makedonija, Mađarska, tako da ne vidim da je to naš domaći problem. A i zima dolazi, tako da je tražnja za tim energentom porasla. Bosna je jedini izuzetak, ali ne znam dovoljno o tome i ne bih mogao da sudim. Činjenica je da Bosna ima jedne od najnižnih akciza u Evropi, a i ne znam kakva je kontrola plaćanja poreza, carine itd. Jedna zemlja dva sistema.

                              Da bismo stvari razumeli, moramo da ih posmatramo šire. Pre ovog talasa poskupljenja, mogli smo da se podičimo najnižim cenama TNG (osim u Bosni, naravno). Ona tabela koju je @cikabosko postavio je odlična. Mi kao država imamo jednu od najnižih akciza u Evropi. Svi oni koji misle da je na zapadu svuda med i mleko, samo bi trebalo da pogledaju nivo akciza u Nemačkoj i Francuskoj, recimo. Uređena država ima svoju cenu...

                              Comment

                              • expendable
                                CBC Senator XXL
                                • 04.11.2009
                                • 3662
                                • Bor

                                Re: Poskupljenje goriva + Aktuelne cene u EU (u prvom postu)

                                Naravno, cena svake robe je diktirana tražnjom i ponudom.
                                Ipak to se u slučaju skoka cene sa 55 na 67 din. više koristilo kao izgovor.
                                "Viskoka cena u Evropi" (od kad smo mi tamo), "Remonti rafinerija", "zimski period", "Samoubistvo sa 117 udarca nožem u leđa" ... još sve zvuči normalno?
                                Iskreno mislim da je samo k.njaža na osnovu nekih opšte poznatih stvari koje su lepo ukomponovane i zavijene u oblandu.
                                Da ne dužim: "Zimi se plin više troši (jer se koristi i za grejanje)", O.K. "Rafinerije u regionu su u remontima"?! (kada se više troše derivati? Misli li neko da se kopčamo pozadi?? Očigledno - DA). Naravno navešće vam cele 2 ili 3 što je samo usklađeno da ne bi bilo u isto vreme jer leti se troši pa više benzina (zbog godišnjih odmora); inače su najčešći remoniti baš s proleća. Zapravo sve OZBILJNE kompanije rade Sheduled Maintenance (planirano održavanje) po sistemu gde se remonti u regionu vrše po principu "Merry-Go-Round" ('Vrteške') kako bi na jednom kontinentu ili čak široj oblasti samo po jedna rafinerija bila u remontu. Osim toga i naftaši su ljudi (a i korisno je po pitanju troškova) te se o ovom pitanju dogovaraju (ako u regionu, nekoliko država, nemaju više od jedne rafinerije, što je čest slučaj).
                                Maintenace turnaround je retka pojava, najavljuje se više meseci (ili godina) unapred a o tome bruje i poslovni i drugi krugovi. Čuveni 'obrti' u slučaju ExxonMobil kompanije 2006. i 2007. i 2009. (Singapur) uticali su na cenu derivata u regionima (Aziji). Međutim ovde ni govora nema o tome. Osim toga ovo su jedini slučajevi ovog tipa za pomenutu kompaniju i možda tri jedina u 30 godina. Slično je i sa drugim kompanijama (Shell devedesetih ali dobrano najavljeno, koliko se sećam jedan slučaj).
                                Dakle vozaju nas i bez goriva!!
                                Velika zimska tražnja je zapravo VELIKA ZIMSKA LAŽ!! Bilo bi isuviše eufemistički upotrebiti izraz obmana jer bi to možda moglo neke normalne zime i da se kaže. Zaboravili smo prošlu mnogo oštriju zimu kada nije bilo ovakvih skokova cena.
                                Pre bih poverovao u Deda Mraza nego u ovo. Pošto smo svi zaboravni da podsetim da iako je bilo blagih zima (i u principu su u poslednjih 20-30 godina takve) u prvoj deceniji XXI veka ovo je definitivno najblaža baš u toj EVROPI (čije nam visoke cene diktiraju naše visoke cene). Prizori iz Poljske i dalje nisu ništa nego 'proleće' jer tamo obično bude -20 a prošle zime i svih -30 do -35. Dakle potrošnja gasa a naročito TNG-a za grejanje je nikad manja nego u vreme naglog poskupljenja TNG-a.
                                Potražnja zbog vozila raste ali raste već godinama i čak je prešla (kod nas) u stagnaciju baš u to vreme (naglih poskupljenja).
                                Još malo pa kao kad duvandžije zakukaju kako im se posao u Srbiji ne isplati (nije nego!).
                                "Srceparajuće" priče da se na TNG ne zaradi ni za vodu (česmušu) su priče ne za malu decu nego za velike budale. Iako na samim pumpama možda i nema enormne zarade (mada veliki ne zatvaraju iste) zarada u DISTRIBUCIJI je enormna.
                                I na kraju, ali ne po značaju, zašto sam 120 do 125% uveren da su nas ošišali kao ovce (šteta što nema smajlija)?
                                Zato što glavni akteri (Oligopolisti) DAJU USKLAĐENE IZJAVE I OŠTRO DEMANTUJU DA SE O TOME RADI !!!
                                Te je mnogo bolje čuti o tome od dobro obaveštenih ali objektivnijih izvora:
                                "Nebojša Atanacković iz kompanije „Nafta“ kaže da je zima period kada cene gasa u nabavci rastu.
                                – Manje ga ima i cene rastu jer se koristi i za grejanje (ova izjava je sa početka zime, prim.aut.). U ovoj oblasti takođe ne postoji mnogo konkurencije i ne bi bilo čudno da se isporučioci dogovaraju oko cene – navodi Atanacković." (Izvor Blic online)
                                Naravno čovek je pre svega pametan te su mu izjave malo umerenije (nije valjda lud da na pešačkom prelazu natrči na neku haubu).

                                P.S.
                                Problem je petežno domaći jer čak nije do poreza (kao u Bug. i Mađ.) a i 30% povećanja nisu baš imale dok BiH jeste malo specifičnija stvar. Doduše tačno je da jeftino gorivo SMETA i da tendencije (bez uticaja poreske politike) naftaša jesu da TNG približe benzinu (na pominjanih 2:3), jer voziti se jeftino nećemo bar dok HHO ekipa ne napravi komercijalne uređaje. Energetski lobi je ubedljivo najjači (jači i od bankara pa čak i Lekara-Farmaceuta, vojska je ubedljivo iza ove trojke) mada je duvanski još za nijansu bolje organizovan i ustrojen po sistemu po kome bi im izvesne porodične organizacije mogle samo pozavideti.
                                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                                Comment

                                Working...
                                X