To je skoro isti motor - 106rallye (Series 1) i 205rallye.
TU24 ili TU2 kod 106, 1294ccm. Pocetna snaga je bila 95ks a kasnijim varijacijama je rasla.
Upada sraf na sraf u oba auta ja mislim-vizuelno je potpuno isti.
@Leza: Sumnjam da bih mogao, deficitarna je to roba, naročito ono što mislim da je tebi potrebno, jer nisu svi 1.6 GTI menjači isti. U ranije je išao BE1, a posle BE3, razlika je u rikvercu, ali ono što je važnije je da je postojao standardni i "close ratio" menjač, pa se ne treba zaletati pri kupovini. Pitanje je samo šta želiš da postigneš, možeš sve i sa standardnim 1.6 menjačem. Ako hoćeš samo da ga skratiš, stavi finalni prenos sa 405 i dobićeš isti ili malo kraći menjač nego obični iz GTI (zavisi da li uzimaš 16X65, 16X67 ili 14X62). Tako će te izaći dosta jeftinije, jer za menjač iz GTI obično traže neke besmislene sume, a svuda ima skršenih 405 menjača za badava. Ako hoćeš da podešavaš svaku brzinu, pa da dobiješ "close ratio", to je već komplikovaniji posao. Ni jedan 405, niti standardni 205 nema potrebne zupčanike. Ima ih poneki Citroen ZX i 309GTI, a ovde je vrlo malo otpada ili prodavaca koji su voljni da rasturaju sve u sitna crevca, kao što je to slučaj na zapadu. U svakom slučaju je solidno, a povoljno rešenje povećati finalni prenos, čime se maksimalna brzina u svakom stepenu prenosa proporcionalno smanjuje.
Što se tiče razlike između 205 i 106 Rallye, u pitanju je skoro isti motor. Onaj iz 205, oznaka TU24, ima 2 karburatora, a iz 106, oznaka TU2J2, ubrizgavanje. Na 106 je sve dodatno olakšano, pa se vrti na nešto većem broju obrtaja, ali je snaga i pored toga što se brže vrti ista, jer je moment nešto veći kod 205 zbog težih komponenti motora (ovo ću posle objasniti, ako nekog interesuje da čita). A što se tiče pitanja da li može ili ne može, svaki motor može u svaki auto, samo je pitanje da li je majstor dovoljno dobar, a u ovom slučaju može bez ikakvih problema. Interesantno je šta je u stvari taj TU24. To je izmenjeni TU3. Hod klipa je dosta skraćen drugačijom radilicom, koja je potpuno uravnotežena zbog velikih obrtaja, klipnjače su zbog toga morali da produže, a drugačiji su i klipovi, glava i bregasta. Nešto slično onoj modifikaciji kojom su od XU9 izveli XU5. Izmenjen je tako da trpi veće obrtaje nego standardni motor, s tim da je u slučaju TU24 to izvedeno ekstremnije i za limitiranu seriju automobila. Motor se pokazao kao veoma dobar i izdržava sve i svašta. Uz to vlasnici su često zaljubljenici u Rallye, pa je uglavnom fantastično održavan i teško se može naći neki koji je mačka u džaku. S' tim da se teško i može naći.
A sad priča o momentu i snazi za one koji možda ne znaju. Račun je po formuli P=N*2*pi*f/60000, gde je f-broj obrtaja u minuti, P-snaga na tom broju obrtaja izražena u KW, N moment na tom istom broju obrtaja, znači ne maksimalni, a pi је "pi" tj konstanta 3.14.
Ovo treba imati u vidu, ako se planiraju neke izmene na menjaču, motoru i slično. Evo primera:
Recimo da motor razvija maksimalno 111Nm na 3000opm (TU3). Snaga na tom broju obrtaja je P=111*2*3.14*3000/60000=34.8KW=46.7KS, a obrnutim računom se dobija da je za maksimalnu snagu 65KS na 5400opm moment N=85.7Nm. Što znači da obrtni moment dosta opada sa obrtajima, kada pređe svoj maksimum i da auto sa ovim motorom ne treba gurati u visoke obrtaje, jer se na ubrzanju više dobija ranijim šaltanjem, a menjač treba da ima razvučene stepene prenosa.
Da nastavim onu priču o TU24 i TU2J2. Što je hod klipa kraći, komponente lakše... obrtni moment je manji, ali je na većem broju obrtaja i manje opada posle maksimuma, tako da je i snaga nešto linearnija funkcija. Ovde se isplati ulaziti u crveno, pa tek onda šaltati. Uz ovakav motor pasuje kraći menjač. Između TU24 i TU2J2, mašinski nema mnogo razlika, pa to povećanje broja obrtaja 106-ci nije donelo ništa, jer iako mu je moment linearniji, nešto je manji nego na 205.
Sve u svemu, ovo je vrlo površno objašnjenje, u praksi ima još dosta stvari od kojih zavisi konačno ponašanje motora, ali ovo su neke smernice za fino podešavanje mašine.
Veseli, posto vidim da se razumes u materiju, hteo sam da te pitam sta mislis o mojoj situaciji, imam TU 1.4 monopiont 75 ks, auto je presao jako malo oko 112.000 km, medjutim imam potrosnju ulja, prvih par hiljada je oko 0.3 deci, kasnije i raste, ulje je polusintetika Esso. Dobro pali, dobro vuce, nema dima na auspuhu... Dosta je masan spoj usisne grane i motora...Ne trosi vodu, nema majoneza na cepovima...
Cudno mi je ovo sa uljem, pa Jugo pregura 200k !?!?
Mada sam nasao neki podatak u Repair Manuelu da im je na benzincima neka tolerancija pola litre na 1000, doduse to im je generalni podatak i za one starije benz. motore.
Na koliko savetujes promenu Esso polusintetike u gradskim uslovima? Hvala i pozdrav za ljubitelje Zopeta
PS. imam te Hynes repair manuel za 309, pa ako nekome treba, mogu da posaljem, mada je 150 mb...
Moj generalni utisak je da na TU motorima neka umerena potrošnja ulja nije nikakav značajan problem. Lično moj TU3 je trošio ulje od kad je u porodičnom vlasništvu, tj sa 30.000km, što se vremenom povećalo, a naročito od kad je ugrađen gas, jer stare Pežoove glave ne trpe slabije podmazivanje. Dok sam radio u servisu, uglavnom je retko ko došao, a da je rekao da mu ne troši ništa ulja. Možeš nešto da smanjiš potrošnju, ako središ malo glavu (gumice, vođice, šlajfovanje ventila, novi dihtung), ali mislim da za tim još uvek nema potrebe. Pazi da ne ostane bez ulja i uvek dolivaj na maksimum, jer mu vrlo mala količina ulja staje u karter, pa se ulje više greje i samim tim više i razgrađuje i menja. Inače ne treba uopšte da brineš, prećićeš daleko više od 200.000km
Svako polusintetičko ulje ima u sebi aditive koji povećavaju otpornost na pregrevanje tj na gradske uslove vožnje, pa možeš da ga držiš i do 10.000km, a ne moraš ga menjati na manje od 5.000km, što bi bio neki optimum. Ja menjam ulje na svakih 5.000km i obavezno ide novi filter. Na svaku drugu zamenu dolijem pola Wynns sredstva za čišćenje, pre nego što istočim staro. Očisti motor od naslaga, ali ne treba preterivati, jer ipak je to agresivno čišćenje.
Hvala puno na odgovoru, upravo i meni se desava ista stvar, otkad je ubacen plin, pojacana je ta potrosnja ulja, doduse da ne gresim dusu on troskari ulje jos od 60k km, dakle pre plina...
Cim dodjem do nekog malo brzeg neta saljem uputstvo, ocekuj ovih dana, mozes da obrises svoj mejl da te ne spamuju...
Resio sam da samostalno krenem da mu radim servise, i to da prepolovim interval sa dosadasnjih 10.000 na 5.000 km.
Koji je broj imbus potrban da bi se izvadio cep iz kartera?
Jeste da se Veseli razume ali ni on nije imun na lupanja(nisam ni ja),
TU glave su idealne za plin.
Ne "podmazuju" se olovom jer je motor konstruisan da trosi bezolovni benzin pa gorivo ne utice na podmazivanje kod ovih motora - to je prevazidjeno upotrebom otpornijih materijala prvenstveno.
Takodje telo glave je od aluminijuma sto kompenzuje vecu temperaturu sagorevanja plina.
Jedino stari benzinci koji trose iskljucivo olovni benzin mogu da imaju problema sa plinom.
@veseli treba mi sto kraci menjac radi sto boljeg ubrzanja, nije mi cilj da postizem neke nebeske brzine, ali opet bilo bi pozeljno da mogu da idem 180 na primer, ali da u sto kracem roku dodjem do te cifre, ako kapiras sta hocu reci. . . I opet to zezanje s menjacem, nemam nikog ko bi to mogao da odradi kako treba . A sad opet pitanje za sve ostale, zar 1.3 iz rallye-a nema neki kompjuter ili tako nesto? Koliki problem u stavljanju tog motora u 205icu predstavljaju instalacije od tog motora? Na jednom drugom forumu,ne znam da li je dozvoljeno reklamiranje, pa necu da navedem ime, sam video oglas da decko prodaje motor,pozvao sam cena je 350 evrica sa svim instalacijama,sto po meni nije puno za tako redak motor. A po vama? Posto se zna da mi je prva opcija rallye motor i da sam prevrnuo skoro celu srbiju trazeci TU24 ,moram priznati da sam pozeleo taj iz rallye-a,medjutim kad nesto razmisljam 350 i 600 razlika je 150 evra a opet imam 30 ks manje,a za tih 150 evra nikad necu moci da podarim tom motoru 30 konja,tako da je mozda bolje da ostanem na ideji stvaranja GTIa,sta mislite?I jos nesto me interesuje bas bas,da li mogu usisnu granu i karbove da ugradim u taj motor iz 106ice? Onda mi ne treba kompjuter i te gluposti zar ne? Pozdravljam vas,bas se raspisah . . .
@bax76: Hvala unapred za uputstvo. Kod mene nije imbus nego četvrtka, ali čini mi se 8, a ako je uglasti, a ne okrugli može i ključ 24.
@CannoN: Pa i rekao sam stare glave. Dobar deo glava sa TU motora do blizu kraja 80ih su predviđene za olovni benzin. Evo, moj Pežo iz '90. (sišao sa trake '88.) troši olovni benzin. Kad sam skinuo i rasturio glavu, a unutra sve od mesinga ili koje već legure. Što se tiče 1.4inj motora koji ima bax76, on sigurno troši bezolovni i otporniji je na nedostatak podmazivanja kao i svi XU motori, pošto su novije konstrukcije, ali da se ne zavaravamo i Fordovi Ztec motori imaju problema sa podmazivanjem sklopova ventila na plinu, pa se postavljaju neki rezervoari sa uljem, a troše bezolovni i iz koje su godine? O tome već ne znam mnogo, pa neću da pričam napamet, možda neko može detaljnije da objasni namenu tih rezervoara i probleme sa glavama kod tih motora. Ja nisam dugo radio u servisu pošto imam druge obaveze, ali glavni majstor kaže da je mnogo više remontovanih glava već na 120-150.000km od kad je plin prešao u masovniju upotrebu. Da li on samo ke#ja i bez razloga krivi plin ili je u pravu, ne mogu da tvrdim, ali čovek ima preko 30 godina rada na Pežoima iza sebe. Ja zbog svog ličnog iskustva sa pogoršanjem stanja glave za vrlo kratko vreme, nakon što je ugrađen plin i zbog toga što i bezolovni ima u sebi aditive za podmazivanje, naginjem u korist teorije da plin šteti nekim, pa čak i novijim glavama motora, naročito ako nisu u top stanju. Ali to je moje mišljenje, ne očekujem da će se bilo ko složiti.
@LEZA: To što hoćeš, može da se postigne drugim finalnim prenosom. Imaćeš bolje ubranje, ali ćeš do tih 180 stizati na mnogo velikim obrtajima. Ipak, to i nije brzina koju jedan 205 može i sme dugo da održava. Zamena finalnog prenosa nije neka mnogo komplikovana majstorija. Ja sam nešto radio, ali kako nisam sredio onaj 1.6 motor, nisam ni imao priliku da isprobam šta sam napravio, tako da ne mogu baš reći da znam kako valjano da odradim taj posao, pa da ti sad nešto objašnjavam ili pravim "uradi sam" uputstvo. Mnogo ljudi je ovo radilo na kecu i jugu po 100 puta, pa možeš da se raspitaš, ima ih sigurno i ovde na forumu. Što se tiče pitanja za Rallye, mislim da je sve isto na glavi tj da se može staviti usis sa karburatorima, ali za svaki slučaj proveri. Video sam i jedan i drugi motor, ali ne mogu baš da se prisetim takvih detalja. Za postavljanje instalacija ti treba neko ko zna šta radi, inače može. Cena je džabe za taj motor sa instalacijama, samo pitanje u kakvom je stanju. Odakle tom čoveku motor. Ako ga je menjao drugim zato što mu nije bilo dovoljno snage, znači da ga je cepao samo tako. Može lako da se desi da ti ta razlika u ceni posle ode na sređivanje tog motora.
EDIT: 106 ima ECU, koji je naravno neophodan!
Taj motor je od nekog trkaca koji je hteo da napravi 106icu za trke,medjutim nije doziveo taj motor ni jednu trku jer mu je uletela kombinacija za polo i uzeo je pola a prodao 106icu i sad prodaje i taj motor. . .Kako se taj motor moze pribliziti performansama GTIa? Pretpostavljam sa mnogo cimanja ili gresim? Totalno sam sad zbunjen . . .
@LEZA: Onda ti to nije loš izbor. Može još snage, ali će potrošnja otići u nebo. Prva stvar je da se reprogramira kompjuter tj uradi chip tuning. Pošto je u pitanju EEPROM memorija, to nije neki posao, ali ga dosta naplaćuju. Ako naleti moj stariji kolega sa faksa PUG405, može nešto više da ti kaže o tome (@PUG405: Dušane, nemoj samo da kenjaš i ti o plinu i glavama motora i svemu ostalom). Trebalo bi da može na taj način da se doda 10-15KS, a zbog drugačijeg odziva motora, imaćeš sa time performanse približne 1.9GTI, ako si na njega mislio kad kažeš GTI, pošto je u startu tu negde kao 1.6GTI. Sve ostalo su prevelika ulaganja i izašlo bi kao ona Mi16 modifikacija koju sam pominjao.
@CannoN: Verujem. Verovatno si ga bolje održavao nego većina. Matorci PUG405 i moji su skoro u isto vreme kupili isti auto, 405 sa istim motorom TU3 65KS, pošto živimo blizu i dobro se znamo. Moj je dosta loše održavan za vreme sankcija, dok se na njegovom nije uopšte štedelo. I moj i njegov su pokazali iste probleme. Ono što je zajedničko za oba auta je rumunsko gorivo sa ulice koje smo točili za vreme sankcija, pa pretpostavljam da je to imalo uticaj na oštećenja glave, još pre nego što je plin došao. A kao što on reče ranije, ipak je to 405 i ponašanje motora je dosta drugačije nego u dosta lakšem 205. Inače, kolega i ja planiramo otvaranje Pežo servisa, gde će se on baviti elektronikom, a ja mehanikom, pošto je on na kraju faksa i dobro mu ide, a ja se vučem već treći put drugu godinu, dok na drugoj strani on bez moje pomoći ne može ni ozbiljniji šraf da odvrne, a da ga ne polomi
Uz duzno postovanje, chip tuning tesko da ce da da 10-15 konjica . . .
Ipak ja ostajem pri svom projektu LEZA PEUGEOT 205GTI Kome treba taj motor nek pita na private mrzim kad se odustane od prvobitne ideje,a veseli mogli biste da otvorite taj servis pa da mi ugradite taj GTI ,a ocekujem i vasu pomoc u ostvarenju te moje zamisli,nadam se ove godine da ce sve biti gotovo
Hoće, ali će da troši ko sam đavo. Dosta je on sapet zbog potrošnje. Ipak je to mali gradski auto, ko bi ga kupio da troši 12-15l. Naravno, mora se obezbediti bolji dovod vazduha i bolji izduv. Chip bez toga ne donosi skoro ništa sem potrošnje. Ja sam podrazumevao da ćeš to u svakom slučaju morati da radiš, pa nisam pomenuo, jer ne možeš koristiti ono što već imaš na autu.
EDIT: Dok sam kucao, ti si se vratio na staru ideju. Sa GTI imaće manje posla nego što bi bilo sa Rallye. Biće servis, ali treba tu 40-50.000 evra, pošto nećemo da iznajmljujemo radionicu, tako da prvo treba obaviti još poslića dok se ne zgrne makar malo više od pola, a ostalo na kredit. Iz tvojih usta u Božije uši. Ako bude do kraja godine radim ti auto kao promotivni projekat za džabe.
Ne volim nista za dzabe,ali bi bilo ekstra kao promo projekat i sa zadovoljstvom bi vam ga poverio,vratio sam se na ideju,jer znam da je manje posla pod 1, pod 2 GTI ima prednost u odnosu na bilo koji motor posle TUa jer se ugradjivao u 205icu,a posle cu da se igram i sa tim motorom i pod 3 odustao sam vec od jedne ideje a to je Mi16 konverzija od ove necu vala tako lako
Comment