Voznja po snegu- par pitanja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • painter
    Banovan
    • 04.03.2010
    • 738
    • beograd,m.mostanica

    Re: Voznja po snegu- par pitanja

    He he,nemojte nikome da kazete: setih se kad sam pre nekoliko godina na Divcibarama uterao auto nocu na skijasku stazu! Kako su bili zbunjeni ujutru kad su videli tragove na stazi...odnosno na onome sto je preostalo od staze...

    Comment

    • expendable
      CBC Senator XXL
      • 04.11.2009
      • 3662
      • Bor

      Re: Voznja po snegu- par pitanja

      "Kad smo kod kretanja uz brdo - kod FWD postoji "caka" da se smota puni lijevi ili desni i auto cimne u stranu. Na taj nacin se smanji ugao uspona, a kada auto krene onda je vec lako" reče mirdza i potpuno je u pravu!

      Inače najbolje je sa teorije na praksu: Painter, fora sa polaženje bez gasa ti je Doduše ne pali "gde koza pase pod ručnom" (bar kod keca) ali na ravnom ili blagoj uzbrdici, dobra stvar! Evo baš sam probao malopre, a baš je počela manja mećava (snežna) i put je prekriven snegom, mada je trakcija još uvek takva da može i sa pola gasa da se krene ali je ovo mnogo bolje.
      Nisam znao neću da kažem da jesam. Padalo mi doduše napamet ali sam (pogrešno) mislio da se zapravo lameli skraćuje vek (inače ih umereno 'spaljujem').
      Hvala još jednom

      Kod zanošenja je stvar z.j.b.na. Teoretski dobro zvuči ali malčice je drugčije u praksi.
      Za RWD nemam pojma, nikad po snegu nisam vozio a i imače celih 100km (ne k(ilo) km).
      Kada počnete da se zanosite bez obzira da li prednjim ili zadnjim krajem prvo pustite gas!! Ako vam se zaneo rep, čest slučaj ako nazad imate nazad letnje, teorija kaže da treba ubrzati da bi se ispravilo, e ... zavisi i koliko se zanesete, najbolje ipak da prvo pustite gas (ako se zaneo prednji kraj obično dovoljno za ispravljanje i vraćanje upravljivosti, mada se ovo ređe dešava kod prednje 'vuče') pa onda eventualno dodavanjem gasa (ali oprezno) i "polu-kontrom" (sasvim malo dok ne ispravite, uh teško je i opisati, ovo praktično radite dok je gas pušten i prve sekunda dok je dodat i lagan) i laganim dodavanjem gasa i dodavanjem upravljača (još laganije) izlazite (iz krivine). U svakom slučaju prvo pustite gas iako je moguće da treba isti odmah dodati ali to je više za reli nego za put, računam da se niste prebrzo ušli i da je zanošenje krenulo (relativno) lagano.
      Inače ako zadnji kraj (samo jedno iskustvo i naravno sa letnjim zadnjim pri samo 20-tak na sat ali jako oštra krivina i nizbrdica) naglo prokliza -zapravo se prepustite instinktu (ali uradite to! nemojte se prepustiti situaciji!!) a on kaže da udarite kontru pri čemu postoji opasnost da ćete se okrenuti za 180 stepeni (moj slučaj) ali to je bolje nego da se poprečite što se takođe može desiti i obično se i dešava, dobro je ako ugao bude manji od 90 stepeni što vam obezbeđuje manja brzina.
      Zapravo poprečeni točkovi će usporiti vozilo a bočna brzina obično nije prevelika da izletite sa puta (mada može da se desi), motanje u pravcu zanošenja se retko (desilo se jednom prijatelju) završava dobro (okretom od 360 stepeni) jer treba da je put širok i da niko ne naleti na vas.
      Otprilike kod prednjeg pogona vrtite volan tamo gde biste da idete (tako valjda i glasi pravilo) makar vas klizanje ometalo u tome. Ovo je već za viši kurs a nisam baš toliko potkovan.
      IPAK NAJVAŽNIJE: ne vozite brzo!! Prvo, nećete proklizati a i ako proklizate (zanesete se) lakše ćete kontrolisati vozilo ili ako i ne posledice će biti manje. Na ledu je i 30 ('vozimo 30 na sat, ne može brže') velika brzina!! Iako na pravcu i širokom (otvorenom) putu može i svih 40 (preko nije preporučljivo). Naročito u gradu! Sneg je malo lagodniji ali i tu ne brzajte.
      Svi već znamo (čista fizika) trag kočenja na snegu je (bar) duplo duži a na ledu i 3x duži. Smanjenjem brzine na pola trag kočenja je (oko) 4x kraći. Ali nije samo do kočenja. Zato otprilike po snegu duplo sporije od suvog a na ledu 3 puta. Tu zakonodavac nije preterao. Naravno da ako je očišćeno i nema gužve može i malo preko ali samo 'malo'.
      Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

      Comment

      • expendable
        CBC Senator XXL
        • 04.11.2009
        • 3662
        • Bor

        Re: Voznja po snegu- par pitanja

        Painter je još bolje objasnio od mene!
        Nije teorija ali zaista zavisi kako ste uleteli u krivinu i zbog čega ste proklizali.
        Slučaj koji sam objašnjavao je (bar za mene) tipičniji i događa se kada ste proklizali sa "gasom kao po jajima". Ako ste sa malo većim gasom onda kako je rekao Painter. U svakom slučaju morate da gasom povratite balans i trakciju. I u svakom slučaju NE KOČITE (tu ćete se verovatno okrenuti). Veoma je teško objasniti i možda i nisam u pravu ali po sećanju mi se čini da trenutak puštenog gasa (iako nastavlja zanošenje) često uspori*, malo, ali taman toliko da je dodavanje gasa efikasnije. Zavisi i od uslova puta.
        Ono sa objašnjenjem prebacivanja težišta - skidam kapu (jednostavno ali treba se setiti !!).

        * teorijski zapravo vas uspore više poprečeni točkovi nego oduzimanje gasa.
        u svakom slučaju trenutak je kratak, možda pola sekunde ili sekunda (teško je reći). Situacija je nezgodna, jer par puta mi po teoriji i uspešnoj praksi nije baš išlo (verovatno dodavanje gasa nije bilo praćeno dovoljnim efektom zbog leda ispod snega). Ako sigurno nema leda već je sneg koji nije previše klizav, što znači da je dodavanje gasa trenutno dati rezultat, onda sigurno po Painteru.
        Što brže vozite morate brže i reagovati te je dodavanje gasa potrebno odmah bez puštanja. Međutim za manji extreme (normalna vožnja) proklizavanje (koje izgleda gadno) nije preveliko a puštanje gasa ima i izvesno psihološko dejstvo (makar nastavili da lagano klizite). Jedno se slažem nećete se izvući bez gasa i samo hrabro. U svakom slučaju ne paničite! Najgore što vam se može desiti je da ako pustite gas da se ispoprečite na putu (ako nema nikog nije stašno) što će vam se (kao što sam rekao) sa kočnicom to verovatno desiti. Uz malu brzinu 'poprečavanje' nije baš izvesno, više ono pod nekim uglom (ne pravim).
        Davanjem gasa možda izletite tek na drugoj krivini (ako je S), no do nje uvek ima više vremena da po uspostavljanju kontrole usporite.

        Ono sa ručnom je takođe viši kurs, sviđa mi se! Probao sam par puta ali nisam baš majstor.
        Nema M-Power(a). Ajd' malo i od velemajstora. Painter je bar (Fide ili inter) majstor. Ovde sam tek majstorski kandidat.
        Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

        Comment

        • painter
          Banovan
          • 04.03.2010
          • 738
          • beograd,m.mostanica

          Re: Voznja po snegu- par pitanja

          Sve sto sam objasnjavao za dodavanje gasa pri proklizavanju prednjeg dela sa prednjom vucom vazi samo za zimske gume!! Eventualno dobre letnje ali cista sreca!

          Comment

          • expendable
            CBC Senator XXL
            • 04.11.2009
            • 3662
            • Bor

            Re: Voznja po snegu- par pitanja

            Naravno, bez dobrih zimskih i iole veću brzinu ne gine vam jarak!
            I (painter, skromno, nije naveo) ne izvodite ovo (kod kuće) nije lako kao što izgleda, on je 'profesionalac'.
            Moram da priznam da sam se sa gasom izvukao (školski) tek u oko 50-60% slučajeva (odmah gas) i to sa relativno pristojnom (nevelikom) brzinom (šta ja znam, 40-tak km na čas) i iz II stepena prenosa. U suštini mora da se vežba (na poligonu, SC Banjica ali vikendom, valjda ima manje gužve i parkiranih vozila) pri manjim brzinama (e to mi ide skoro 100%). I da priznam (što da ne priznam) verovatno je sumnja u svopstvenu veštinu i (naravno) strah (makar podsvesni) u realnom saobraćaju jer zaista mora da se energično deluje. E sad verovatno što manje prpe bolji i uspeh. I naravno nemam baš puno slučajeva u praksi, manje od deset sigurno od kojih bar pola kada je trebalo malo (makar za 5 na sat) sporije da se vozi.
            Zaista nema potrebe da forsirate ovakve situacije ali je realno da vam se tu i tamo tako nešto desi čak iako vozite sporo i pažljivo. Makar jedna proba van saobraćaja pri maloj brzini nije loša za samopouzdanje. Pazite parkirana vozila!!

            Uzgred osim zimskih guma pozadi i za prednji pogon je opterećenje zadnje osovine (makar par desetina kg) jako korisno jer je 60 do 65% mase napred. Tako smanjujete mogućnost proklizavanja zadnjeg dela. Kod Z101 (i mnogih FWD) retko će vam proklizati prednji već u bar 90% baš zadnji deo (računam da vozite normalno, to jest kao 'po jajima').

            ESP naravno mnogo pomaže i tu je lakše sa davanjem gasa (očigledno).
            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

            Comment

            • sErGiO
              Moderator
              • 30.01.2007
              • 2769
              • Neko selo pored Beogr
              • Alfa Romeo 156SW

              Re: Voznja po snegu- par pitanja

              Ova tema definitivno zaslužuje da ide u lepljive

              Comment

              • Stratos
                CBC Senator XXL
                • 10.09.2008
                • 2594
                • Novi Sad

                Re: Voznja po snegu- par pitanja

                Reči su tako grube,velika je veština rečima objasniti tanane razlike koje te spašavaju jarka. Ja nisam baš vešt sa rečima te bih stoga dodao:
                Najbolji lek za sigurnu vožnju zimi i po snežnim uslovima je višestruko povećana opreznost tj izbegavanje situacija koje su kritične.
                Čitajte saobraćaj na vreme! Prilagodite reakcije uslovima puta!
                Zamislite situaciju da Vam se automobil zanosi i Vi ga uspešno ili neuspešno kontrirate a u susret vam nailazi novopečeni vozač koji će se uspaničiti toliko da se neće smiriti da proleća. Zamislite njegovu reakciju!
                Zato rekoh,poligon pa se vežbajte a u saobraćaju obratite pažnju da je najsigurnije predvideti situaciju i preduprediti neželjene događaje na vreme.
                Samo posle uvežbavanja preporučujem da se upuštate u vožnju po otežanim i teškim uslovima za saobraćaj,kao što su brdsko/planinski usponi i sl.

                Comment

                • Stratos
                  CBC Senator XXL
                  • 10.09.2008
                  • 2594
                  • Novi Sad

                  Re: Voznja po snegu- par pitanja

                  Opirao sam se,ali evo...Možda će nekome koristiti.
                  Zima sa početka ovog milenijuma,debeo minus,zaleđen kolovoz slaboprometnog magistralnog puta negde u Vojvodini i ledena kiša.
                  Pisac ovih redova za volanom vozila za prevoz bele dragocene tečnosti ukupne težine nešto ispod 30t razmišlja ima li još nešto što bi moglo da pogorša uslove života jednog rabadžije. Muzika tiho svira dok Cummins brunda skoro na leru. Hvala bogu da vebasto radi savršeno,inače bi šoferka bila ledenica...a ja bih cvokotao negde u nedođiji.
                  Put se ispred lagano uzdizao i savijao ulevo a njegova površina se presijavala kao ogledalo u kome se ogleda svo sivilo toga dana. Pejzaž(?) kvari crvena zastava koja se sumanutom brzinom nekontrolisano kotrlja nizbrdo prelazeći u suprotnu traku.
                  Ono sivilo je stvarno bio pejzaž, pomislih sa dobrom dozom sarkazma. Cummins je krenuo da prti desnim točkovima.
                  Zar baš mene da nađu,ko da je bilo ikoga drugog na drumu do NS, pomislih dok sam skoro zaustavio u jarku.
                  Lica čoveka i žene u zastavi...još ih pamtim...kao i malu čupavu glavu između sedišta...
                  A zastava kao kada se dečačić igra automobilčićima pa čas tamo čas onamo sa njime.
                  Već sam ih video ispod sebe kada se dogodilo nemoguće.
                  "Dečačić" se,hvala dragom Bogu, odlučio za onamo u poslednjem trenutku.
                  Odjezdiše u susret nekome drugome.

                  Comment

                  • expendable
                    CBC Senator XXL
                    • 04.11.2009
                    • 3662
                    • Bor

                    Re: Voznja po snegu- par pitanja

                    Stratos, posle poslednja dva a naročito prethodnog post-a, skoro da nema šta da se kaže.
                    Dobro je da se srećno završilo, naročito zbog 'čupave glave' na zadnjem sedištu.

                    Upravo zbog toga ću dodati još ponešto.
                    Ali prethodno da se razumemo: niti sam ja neki extra vozač po snegu (možda tek natprosečan) i ne bih da ispadne da se nešto mnogo hvalim. Situacije su tek normalne u saobraćaju a ne iz iskustva Reli vozača. Iz vremenske perspektive (od 24h) ne bih rekao da sam preterao. Situacije su bile realne i jako blizu normale (nikakvo posebno jurcanje). Nisam poseban majstor, možda sam samo dobro opisao (ono malo znanja i iskustva što imam). Ali bitnije od svega je:
                    1) sve situacije (zanošenja) bile su na preglednim putevima bez saobraćaja "na vidiku".
                    2) sa porodicom zaista nisam nikada zaneo auto (čak ni prošle zime kada je bilo puno leda na putu). Jednostavno - vozim još sporije!

                    Dakle, viši kurs lekcija 1, 2 i 3:
                    VOZITE ŠTO SPORIJE!!
                    Ako dobro kontrolišete auto i čini vam se da čak ima i rezerve spustite za još 10km/h.
                    Ne treba se junačiti jer je lako naći se u jarku. Ako ne zbog vas onda zbog drugih. Stratos je baš opisao situaciju.
                    Ako zbog drugog morate u jarak, boje da idete što sporije!!
                    Za sada toliko. Javljam se sa novim iskustvima (zapravo čega se poprisetim). Jučašnji sneg (od 2cm) se kod mene istopio te do utorka-srede neće biti prilike za "obnavljanje znanja". Ipak sigurno može dosta da se kaže iako zavisi od automobila a i osećaj se mora steći i teško ga je opisati ("traženje gasa" ili "igranje sa gasom") i treba to obazrivo učiti, jer lako je završiti kraj puta naročito po ledu.
                    Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                    Comment

                    • boban1982
                      CBC Senator XXL
                      • 14.03.2010
                      • 1106
                      • Batajnica
                      • SAXO VTS-BIC

                      Re: Voznja po snegu- par pitanja

                      Eh kada bi svi tako pazili i vodili racuna gde bi nam bio kraj.Ti vozis polako i obazrivo,a neko ko zuri i ne pazi te skuca ni krivog ni duznog...

                      Comment

                      • Wicked
                        CBC Član
                        • 22.06.2008
                        • 17
                        • Kk

                        Re: Voznja po snegu- par pitanja

                        Imao bih i ja par pocetnickih pitanja, ovo mi je maltene prvo zimsko iskustvo. Jedan taze vozac .

                        Na putu za selo ima jedna jaka vijugava uzbrdica na koju se skrece sa pravog puta. U normalnim uslovima tu ulazim trecom pod vecim gasom i idem do prve vijuge gde moram da niziram u drugu i drugom izlazim do kraja. Sada cu ovde morati polako da udjem drugom i drugom da nastavim, jer od trece nema leba... Na niskim obrtajima u normalnim uslovima uz to brdo u trecoj dlaka mu fali da stane ili se izgasi, mora da se nizira. Priznajem malo mi je zent, tripujem se da ce i drugom na niskim obrtajima da izgubi snagu, i onda aj nazad... Koliko vidim da kazete prvom krenuti uzbrdo kad se stane slaba vajda ...

                        Inace opremu imam, i naravno pogonske zimske gume. Ima li kakav savet, jer od puta ne odustajem . Prva zimska voznja uz najgore brdo, slab vozacki staz (5-6 hiljada km ), al 'bem ga iskustvo i tehniku ne mogu da savladan nikako drugacije .

                        Comment

                        • vujke
                          Admin
                          • 29.09.2004
                          • 1673
                          • Mladenovac
                          • Daewoo Lanos 1.5SX

                          Re: Voznja po snegu- par pitanja

                          Sam si sebi odgovorio, ako vec nema snage u 3-em stepenu idi od pocetka 2-gom pod gasom koliko uslovi dozvoljavaju i kako budes gubio trakciju pod gasom tako ga smanjuj lagano da na klackalici odrzavas moment kretanja i proklizavanja.
                          while(!asleep()) {sheep++;}

                          Comment

                          • expendable
                            CBC Senator XXL
                            • 04.11.2009
                            • 3662
                            • Bor

                            Re: Voznja po snegu- par pitanja

                            Vujke ti je odgovorio.
                            Malo samo da 'stilizujem' taj odgovor.
                            Problem je što nemaš 4 zimske gume te ne možeš da uhvatiš dobar zalet i prođeš brže kroz prvu krivinu što je kritičan momenat za sledeću i ceo taj uspon. Ipak ne zaleći se previše. Bolje jednom da se vratiš (rikverc i "drukanje" kočnice po potrebi) nego da prvi put izletiš na prvom zavoju, tako ćeš steći osećaj. Dakle gas koliko okolnosti dopuštaju i drži ga kako si počeo. Ako je pregledno ne idi čisto pravom linijom nego ako počnu da proklizavaju pogonski idi malo cik-cak; ipak izbegavaj da (previše) ulaziš u suprotnu traku naročito ako nije izuzetnon pregledno (i imaš bar 50m da reaguješ ako naiđe neko iz suprotnog pravca).
                            Još jednom: nije štos zaleteti sa (pre)velikom brzinom, baš za tvoj slučaj je kontraproduktivno a i najčešće.
                            Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                            Comment

                            • Wicked
                              CBC Član
                              • 22.06.2008
                              • 17
                              • Kk

                              Re: Voznja po snegu- par pitanja

                              Veliko hvala na odgovorima i savetima . Samo jedno pitanje:
                              U kakvom su stanju ove gume po vama (nisu moje, mozda bih mogao da ih uzmem jeftino da stavim pozadi) ?


                              Comment

                              • expendable
                                CBC Senator XXL
                                • 04.11.2009
                                • 3662
                                • Bor

                                Re: Voznja po snegu- par pitanja

                                Stara dobra vinterA. Ali stara.
                                Zavisi koliko jeftino!! Vodi računa da max. možeš da ih voziš do sledećeg 31.10.2011.
                                Deluju onako osrednje ali je teško reći sa slike. Sigurno bolje nego letnje za zimu ali posle ... pitanje je.
                                Ne vidi se lepo ali ti pa proveri: iako je dubina šare bar duplo veća od indikatora istrošenosti (1,6mm) deluje da je baš toliko (3 do 3,5mm) ili maksimalno 4mm. Ako je nekih 4,5mm pa ne voziš mnogo proći će i pandure i dobro će poslužiti zimi (i eventualno do sledeće). Vodi računa da čak i stari pravilnik kaže: min. dubina šare 4mm (zimi).
                                Ako te opljačkaju "drumski razbojnici" ima da te košta kao Sv.Petra kajgana. Džaba što i 3mm (kao u Švedskoj) može da posluži.
                                Vidi ima li negde zimskih na rate jer može da bude i jeftinije!!
                                Čak i najlošija i najjeftinija nova guma često može biti bolja od vrhunske polovne (naročito kod zimskih).

                                P.S.
                                Ovo je posebna tema: "Gume, iskustva, proizvođači" te ne bih o tome.
                                Ipak samo neke naznake: ako već ne može da se kupi (bar) Semperit ili Goodrich, a čak i Sava i Tigar deluju skupo, nemoj da te pokoleba "ШЉ" marka. T200 Trayal je jeftina guma a odrađuje posao (doduše nije za manje širine, ispod 165 jer ima uske kanale, 6 'linija' na profilu), Artica istog proizvođača već ima sjajnu šaru (i solidno se pokazala u praksi, nisam koristio) a i dalje nije skupa.
                                Čak ni Triangle Snow (Kina) bar na snegu nije loša! (inače nije za leto; kao i T200 koja je jako neudobna leti).
                                Dakle ovo su NAJJEFTINIJE zimske gume, ali čak i takve bolje su od letnje!! I u većini slučajeva od boljih ali starih zimskih. Naravno suma je solidna za prosečan "šljivarski" budžet ali sam si naglasio "da od putovanja ne odustaješ".
                                Expendable also known as the Stalker, further known as http://www.motornaulja.blogspot.com "Malo znanja - opasna je stvar" ili bolje ništa ne znati nego malo znati, šteta koju ćete tako napraviti je ograničena (u profesiji).

                                Comment

                                Working...
                                X